tisdag, november 14, 2006

Operation rädda olivträdet

Jag har ett fint olivträd hemma som jag har räddat från Plantagen-Plantagen. Det hade ullöss och var tillsammans med sina systrar dömt att dö en säker död i en container när jag fick adoptera det. En lång varm sommar har gjort att mitt lilla träd hämtat sig och så här långt mått fantastiskt bra.

Men så kom vintern. Olivträd hör inte hemma i mörka Sverige och när det blir korta dagar så paniktappar det alla blad för att övervintra. Det här lärde jag mig vid en snabb dammsugning av internet. När det tappar alla blad så snabbt finns risk att det dör.

Här gällde det alltså att handla snabbt! Jag kan inte ge det en lagom övervintringstemperatur så jag försöker istället få det att tro att det är sommar året runt. Med en lågenergilampa tänd 15 timmar om dygnet hoppas jag kunna locka mitt olivträd tillbaka till livet.

1 kommentar:

Anonym sa...

vaddå har du trädet utomhus? det kan ju inte vara bra? innomhus är det väl en bra temperatur? men jag är ju iofs rätt clueless när det kommer till växter förstås...