lördag, januari 02, 2010

Krönikan - Som du har längtat!

Januari
Tillbringade de första darrande dagarna av 2009 på Nya Zeeland och i Hongkong. Fick min framtid spådd av en Fortuneteller, som lovade rikedom och välmående. Sprang en del och lydnadstränade med Elsa. Gjorde ett första mingel med BNI.

Februari
Jag och JG kollade efter sommarstuga, gick på en del teater, var på landet och anmälde mig och Elsa till vår första lydnadstävling i slutet av mars. Detta för att få lite eld i den berömda baken.

Åkte som vanligt på StockholmsBuss skidresa till Österrike med Elsa hängde med Soffan&Simba. Härlig skidåkning med bra väder och mycket snö.

Mars
Gick med i BNI och var nära att ge mig själv magsår. Lärde mig massor, träffade många trevliga människor men lämnade nätverket efter ett par månader och kände mig då otroligt lättad. Det tog för mycket tid, speciellt i en period som är hysteriskt stressig varje år.

Engagerade mig i Tävlingssektorn på brukshundsklubben, vilket gav mig ännu mer stress, otacksamt arbete och en rejäl insikt i vilka högst otrevliga människor det finns. I TÄS sitter jag fortfarande kvar, eftersom det förutom ovanstående har varit bitvis väldigt roligt och lärorikt också.

Började styrketräna igen, den här gången ivrigt påhejad (påhejande?) av mina föräldrar.

Elsa och jag gjorde en katastrofal debut i Lydnadsklass 1 i Enköping.

April
Djurens tid. Både fästingar och inomhusmöss (!) visade sig. Träningen med Elsa gick bra och vi gick på agilitykurs.

Firade påsken med JG i underbara Amsterdam och min lägenhet hemma rustades med målning av väggar, golvslipning och nytt golv i hall och kök.

Maj
Hade det fortsatt stressigt på jobbet och mycket aktiviteter på kvällarna. Agilitkursen fortsatte och lydnadsträningen var intensiv. Gjorde ett nytt försök i Lydnadsklass 1 och den här gången gick det mycket bättre, om man bortser från att Elsa reste sig på platsliggningen. Vårt första 1:a pris kom dock först några veckor senare.

Renoverade Lillstugan på landet och försökte sälja min lägenhet utan resultat.

Juni
Tävlade igen och var halvnöjd med att vara 1½ poäng från ett 1:a pris.

Jag och Mummy var i London några dagar och jag fick besked om att jag vunnit en övernattning på Scandic Järva Krog och middag för två på Bockholmen.

Midsommar firades i Smögen med Tina&Björn och Fredrik&Katla och kort därefter hade vi en Girlpower träff på Färna Herrgård, jag, Bella, Tina och Malin.

Juli
Gjorde festivalpremiär och insåg att jag gjort rätt i alla år som låtit andra krypa i lera, fulla som ägg, på festivaler utan mig.

Fyllde år, var extra kär i Jontan och fick små otäcka kryp i skafferiet hemma. Min semester började och samma dag fick jag min lägenhet såld till det pris jag ville ha.

Augusti
Semestern fortsatte med bad, grill, sol och grusbärning på landet, men i mitten av augusti var jag tillbaka på jobbet.

Tillbringade ytterligare ett par helger på landet och sökandet från sommarhus hade nu ändrats till vanliga villor. I slutet av månaden stod vi som ägare till det fantastiska lilla hus som vi nu bor i.

Sista helgen åkte vi upp till Sylarna och vandrade i tre dagar. En lika fascinerande upplevelse som sist, även om vädret inte gick att jämföra med det på Nya Zeeland. Elsa var med och gillade helt klart konceptet.

September
Dags att sälja Jontans lägenhet. Det gick trögt i början, men i slutänden blev det önskad mängd pengar i plånboken. Firade att vi varit utan tv i ett år.

Skaffade mig återigen en personlig tränare för att få fart på inspirationen i gymmet. Den lycklige blev Tompa - en erfaren människoplågare med smak för funktionell träning.

Tummade med JG på att sluta äta godis och har nu beslutat att godisätande får ske tre gånger per år - till jul, till påsk och på min födelsedag. No more, no less.

Vi började med Linas matkasse och fortsatte hänga på landet om helgerna.

Oktober
Startade en sista gång i Lydnadsklass 1 med Elsa och resultatet blev katastrofalt. Istället gick vi över till klass 2 där vi hade betydligt större framgångar, men bara om man bortser från platsliggningen som fortfarande inte fungerade (Sofia, när ska du lära dig?). Tränade mycket med Elsa.

Månaden bjöd också på mycket kultur. Drömmen om Herrön, Ane Brun, August, Surrogates och Up är några exempel.

November
Flyttade in i huset och trivdes kanonbra direkt. Kändes verkligen som att komma hem även om jag saknade Ekhagen och alla fina promenadvägar där en smula.

Började med inomhusträning med HI-gänget. Obeskrivligt skönt att få slippa mörkret och kylan en kväll i veckan, och samtidigt få en push när inspirationen tryter.

Sprang närmare en mil för första gången på länge och gick en kurs för att utbilda mig till tävlingssekreterare. Missade tentatillfället och därefter har det varit radiotystnad från examinatorn, så om jag blir "utbildad" eller inte återstår att se.

Fick en Iphone och drog iväg med Jontan på glöggprovning och övernattning vid Järva krog.

December
Renoveringen av övervåningen och hallen inleddes och jag höll på att få psykbryt av allt slipdamm.

Åt julbord med Sällsis och Stockis, fick Visa-kortet skimmat och blev kär i Idol-Erik.

Firade två år med JG, fick lära mig att snö + hus = skottning och vi såg Eddie Izzard på Hovet.

Elsas år slutade i rädsla för raketer och renovering och hon mår fortfarande inte helt bra.

2010
Inga löften, vaga planer, stora drömmar, hårt hållna tummar och förhoppningar om ännu ett år som ska bli det lyckligaste i mitt liv. Ett år med världens bästa vänner, världens bästa familj, världens bästa bruna ludd och världens bästa Jontegull. Jag älskar er!

1 kommentar:

åsah sa...

vad fint år! jag vågar inte skriva om mitt.. glöm inte det nya lilla luddet som kommer sen! kram