fredag, mars 19, 2010

Det är inte det minsta roligt...

...att springa just nu. Skulle ta en kort liten trivsam tur i morse för att släta över den hemska löpturen hem från jobbet i onsdags. Men så gick det åt skogen idag också. Kort blev turen i alla fall, 25 minuter, men det var vedervärdigt mest hela tiden.Det går inte bra att springa på snö som smälter underifrån. Mina broddar funkade i alla fall efter omständigheterna bra.

Igår var jag på den näst sista inomhusträningen för den här säsongen. Hade ingen plan men tränade lite fjärr, fotgående och sidoförflyttningar. I början var Elsa taggad men ofokuserad men det blev bättre efter en liten stund. Ska bli skönt att komma igång med utomhusträningen sedan. Även om Elsa ser lugn ut större delen av tiden inomhus så märks det att hon blir stressad och "on the edge". Förra veckan fick hon spel när jag sa till henne och samtidigt gav henne en putt i sidan, och svarade med full attack och blottade tänder. Faktum är att jag får se hennes eleganta tandrad betydligt mer än jag önskar när vi tränar inomhus. Hon visar tänderna och slickar sig samtidigt om munnen, vad betyder det???

Hur som helst, det ska bli skönt att komma ut och träna.

3 kommentarer:

åsah sa...

ja, jag har också sett detta hos mig när jag sa till henne. Att slicka runt munnen ska ju vara en lugnande signal. lite som "förlåt" typ, men visa tänderna är väl tvärtom? det verkar som att hon har lite svårt att förstå hundspråk? för vazy tex visar många undvikande signaler, tex, vrida bort huvudet, slicka sig om munnen, gå i slowmotion osv.. men hon verkar bara förstå detta ibland? jag funderar på om det kanske är som med vissa raser som tex rottweiler, som har svårt att signalera vad de egentligen vill säga och därför blir missförstådda? både av oss människor och av andra hundar... det måste ju i så fall vara väldigt frustrerande för henne.... men det är ju bara en liten teori... jag funderade mycket på detta när hon var här. för jag lärde mig inte riktigt förstå hennes signaler som jag gjort med mina egna hundars.. men alla är ju olika och har egna personligheter.. du känner kanske att du känner henne bättre på det sättet?Hoppas det blir bra när vi är ute...

Anonym sa...

vi har bestämt oss för att också gå med i viktklubb jag och mathieu. du var min inspirationskälla. nu får vi se hur det går! pris till den som klarar det först!

Sofia sa...

Oh! Heja er!!