torsdag, juni 03, 2010

Att jag har mage...

Idag påminns jag hela tiden av gårdagens styrketräning. Min mage värker i alla led, högt och lågt, inuti och utanpå. Det är för att jag har två så grymma övningar i mitt ena pass.

Jag berättar:

Övning 1 - TRX
Ha långt band i TRX:en. Ligg på sidan med fötterna i öglorna, rakt under fästet. Det övre benet framför det undre så att fötterna är i jämnhöjd.Vila på armbågen med höften i golvet. Spänn mage och rumpa, lyft höften rakt upp så att kroppen bildar en rät linje med fötterna.Som en planka på sidan. För den fria handen runt magen och in under kroppen, så att den roteras och du nästan tittar ner i backen. Rotera tillbaka till utgångspunkten och sänk höften. Och sen samma sak på andra sidan.

När jag gjorde den här övningen första gången klarade jag inte ens av att lyfta höften rakt upp utan att hjälpa till med handen, men nu klarar jag hela ovanstående, i alla fall 6-8 lyft per sida och ett par repetitioner. Det är för att jag är så fantastiskt duktig (positiv förstärkning av mig själv, tips från EM Wergårds andra, och lika bra som den första, föreläsning om Tävlingspsykologi igår) och stark!

Övning 2 - Pilatesboll
Ligg på rygg på bollen. Sträck händerna över huvudet och håll fast i något, t ex en ribbstol. Håll benen böjda ovanför kroppen med 90 graders vinkel i knäna. Sträck ut benen så att kroppen blir helt rak (ländryggen ligger alltså mitt på bollen) och dra sedan upp benen igen. Som att göra benutsträck på bänk, fast man gör det på boll istället. En oslagbar funktionell träning som plågar precis hela magen.

I morse blev det, trots smärtande träningsvärksmage, en löptur i skogen med Grisen. Gillar att ha kommit igång igen. Den här veckan har jag hunnit med fyra träningspass och jag mår så himla bra av det!! Dessutom promenerade jag från jobbet till Ekhagen och tävlingspsykologiföreläsningen igår. 1 timme och 40 minuter tog det, plus en paus för att äta medhavd sushimiddagspicknick vid strandkanten i Ulriksdal.

Inga kommentarer: