måndag, januari 03, 2011

Årskrönika 2010

Som alltid, en sammanfattning av året först, och en förhoppning om nästa i slutet:

Januari
Blev efter att ha vadat genom damm och skräp alldeles för länge äntligen klara med hallrenoveringen. Jag sprang och styrketränade lite, Jonas blev klar med en ny webbsida åt Sällsis, jag och Elsa promenerade över Edsviken till jobbet och gick på koncentrationskurs för Eva Bodfäldt. Inledde grötfrukosttraditionen och avslutade månaden med att vara sjuk.

Februari
Köpte nya skidor och åkte mycket, eftersom det var massor med snö och dessutom jättekallt. Inomhus hade vi ibland inte mer än 15 grader, eftersom vi inte isolerat fönstren. Åt en bejublad middag på El Diablo där förrätten går till historien som något av det bästa jag någonsin ätit - pepparstekt tonfisk med mangosalsa, serranochips, melonsorbet och hummersky smaksatt med rökt chili och choklad!

Såg Tomorrow, in a year med Hotel Pro Forma och The Knife på Dansens Hus, gick och hoppades på en Kluravalp som tyvärr aldrig kom, passade Jazza och Vazy och tänkte att jag nog kunnat ha Aussie istället för Kelpie, om de inte varit så långhåriga. Gick för att få hjälp med Elsas skotträdsla hos Memea Mohlin och övade stegförflyttningar och framförgående.

Lärde mig mobilblogga och åkte iväg på skidresa till Krimml i Österrike.

Mars
Första veckan tillbringades i Österrike med skidåkning som även inkluderade lektion, vilket var mycket givande. Åkte även på längden. Kände mig tjockare än någonsin och gick med i viktklubb.se där jag tappade många kilo första veckorna. Rörde mig mycket, sprang och gick långa promenader.

Åt middag på Svartkrogen och övernattade på Almåsa konferens och jobbade på att känna mig lite piffigare i vardagen, bland annat med fransförlängning på Gildaskolan. Var på semmelfest hos Karin och Carl, köpte flismaskinen Hugo som kom väl till pass när äppelträden klipptes. Såg Doktar Glas på Oscars, var med i en fokusgrupp och pratade om glass och besökte TUR-mässan i Göteborg.

April
Firade påsk på landet, hade grillpremiär på terrassen hemma, Pedro fick ett trasigt och lagat avgasrör, bloggen fyllde fyra år, jag och JG gick på stand-up på Norra Brunn och jag styrketränade mycket. Klippte bort taggbusken från trädgården och gick till doktorn för ihållande magproblem. Fick ställa in resan till Venedig eftersom jag inte hade någonstans att lämna Elsa, till en svidande kostnad av 10.000 kr. Inga pengar tillbaka alltså.

Elsa och jag gjorde en deprimerande debut i klass 2 där hon reste sig från platsliggningen så jag bröt tävlingen. Gjorde om och gjorde rätt, fast i appellspår, och blev uppflyttade. Gjorde även debut på agilityplanen och fick blodad tand, trots 15 fel. Gick tävlingslydnadskurs för Katarina och HI-tränade.

Maj
Diskmaskinen gick sönder, vi var på begravning i Kalmar med boende på Nygårds Herrgård, var sjuk igen och fortfarande inte bra i magen, lagade rabarberpaj av egen odling och anlade grönsaksland på baksidan.

Tränade agility och gjorde en ny start i klass 2 där vi fick massor av poäng och vann. Äntligen! Hade mycket hjälp av EM's tävlingspsykologiföreläsning inför tävlingen. Startade agility igen och diskade oss i alla klasser. Elsa var på skogsäventyr med Jontan och vi passade BC'n Charlie. Åkte på Vickulas kennelhelg, Korven fyllde 3 år och vi var på lydnadsträning för Niina Svartberg.

Juni
Fortsatte jobba hemifrån för att hitta nya marknadsföringsvägar i lugn och ro, och gjorde det med viss framgång. Firade mammas födelsedag på Hamnkrogen i Stocksund, fick en märklig fotåkomma, åkte på weekend till Södertuna slott med bästa tjejerna och tillhörande män, Sessan gifte sig och jag och JG var i stan och viftade med flaggor. Vi satte staket mot grannen hemma och var på en fantastiskt solig och varm midsommarsegling med trevligt sällskap. Sprang och styrketränade.

Elsa och jag fortsatte lydnadsträna och gjorde en tredje agilitystart där vi fick blott 10 fel och hamnade på plats 13/42, vilket jag var otroligt nöjd med. Vickulas Nytta blev dräktig och valpsjukan gjorde sig påmind igen.

Juli
Planterade två buskar - svartplommon och blodplommon, fixade staketstolparna vid parkeringen, målade staketet, köpte parasoll och  fick utemöbler som vi betsade mörka. Pedro klarade besiktningen, jag firade födelsedag med lunch tillsammans med M&D och grillfest med massor av härliga vänner på kvällen och Nytta födde fyra små valpar, tre hanar och en tik. Min lilla Reka.

Det var ohyggligt varmt ute och jag badade flera gånger, något som jag fick upp ögonen för under midsommarseglingen. Hade semester, åkte motorcykel, var på Gotland och grillade lamm, gick på auktion och besökte Fårö. Kom hem och gick agilitykurs i Stora Skuggan. Återupptog renoveringen av övervåningen och skördade vår första potatis.

Augusti
Hela återstående semestern ägnades åt renovering och en hel del filmtittande. Klippte ner och rensade ut syrenen, spelade frisbeegolf, slängde massa skräp, fixade mer i trädgården, längtade sjukligt mycket efter att få hem lilla valpen och hälsade på henne för första gången.

Hade besök av två trädgårdsmästare som berättade för oss hur vi ska ta hand om de buskar och träd vi har och gav oss lite allmänna tips och trix. Kom igång med träningen efter sommaren, åkte och tittade på bisonoxar och strutsar, fick hysteriskt många myggbett, byggde en mur i trädgården och fixade till området framför trappen.

September
Vi köpte ny bil, och efter mycket velande och långa förhandlingar tror jag vi båda gav upp, för valet föll på "Grisen" - en Volvo V40 som vi hämtade i Örebro. Fiskade kräftor i Hulan med G&M m.fl. och krockade bilen på väg därifrån. Hämtade Kråkfot i Kumla på hemvägen. Elsa var måttligt road till en början men insåg snart att den lilla prylen var ball.

Flyttade upp på övervåningen som nu blivit klar, tittade på teracottaarmén på Östasiatiska museet, beställde 11 ton jord som vi fördelade över trädgården, fick Grisen krockad på nytt, var på Cirkus och såg We Will Rock You, röstade och skolade in Reka på jobbet. I hemmet gjorde dubbelpåslakandet entré och stor succé och Sällsis ställde ut på Seniormässan.

Oktober
Återvände till viktklubb.se efter ytterligare en paus och hittade den riktiga träningsglädjen igen. Gjorde jobbiga men nödvändiga nerdragningar på jobbet,  Jontan och Kråkan gick valpkurs, jag anmälde mig till maratonträning med Team Stockholm Marathon, köpte nya löparskor och var på träningens "Run off" där jag fick en otrolig självförtroendekick.

Blev överraskad med en fantastisk skaldjursbuffé och övernattning på Såstaholm av Jonas, fick element installerade på övervåningen och hade en otroligt lyckad agilityträning med Elsa. Rekan tappade tänder, jag började simma igen och köpte Twin Peaks-boxen.

November
Fortsatte som tidigare med löpning och styrketräning, men nu med extra energi och motivation. Anmälde mig till Stockholm Marathon. Klippte ett äppelträd, hälsade på hos Fia, träffade massor av vänner på trevliga tillställningar, hade första riktiga bråket med JG, blev smörad för av D inför "Årets Pappa"-tävlingen (som han sedan vann), lärde mig vad ett Ninjamarsvin är och njöt av det färdigställda biorummet med helt ny färg, inredning och möblering.

Var sjuk, ordnade en "Halv åtta hos oss"-middag, fick Grisen lagad, ögonfransarna fixade, drack julmust och julpyntade.

December
Kom igång med inomhusträningen med HI-gänget igen, såg oändligt mycket film i nya biorummet, åt lika oändligt mycket skinkmackor och drack generande stora mängder julmust. Var på "Halv åtta hos dem", fortsatte få självförtroendeboostar av TSM-träningen och kände mig i bättre form än någonsin. Sprang regelbundet med Sara också. Var på luciatåg i Sala Silvergruva med efterföljande julbord, blev kär i benvärmare och började sära på hundarna vid promenaderna.

Skrev brev till tomten, firade jul hos M&D med släkten, firade 3 år med Jontan och spårade helt ur när det gällde godis under ledigheten. Firade nyår med Mikke och Greta samt Fredrik, Anna och Raoul på Gimmene utanför Tidaholm. Var ute och "lekte" i snön, spelade flera bejublade spel och åt hysteriskt mycket god mat och snacks. Mycket trevlig avslutning på 2010.


2011
Jag ska fortsätta jobba på den fina fysiska form jag befinner mig i så att jag inte tappar den, och jag hoppas kunna gå ner några kilo också för att få mindre att bära på i löpningen. Jag hoppas kunna klara Stockholm Marathon på under 5 timmar, men helst på 4:30, och jag ska träna för Tommy varannan vecka fram till sommaren. Jag ska anstränga mig för att fortsätta äta bra och varierat.

Vi ska klippa ner häcken hemma och ge den en nystart, bygga nytt staket och flytta infarten. Jag ska sälja Pedro el Negro och se till att Grisen får vederbörlig vård och besiktigas.

Elsa och jag ska göra debut i freestyle, vi ska fortsätta tävla lite agility och eventuellt göra någon start i klass 3 om andan faller på. Jag har dessutom bestämt mig för att kastrera henne så snart som möjligt, i hopp om att få ett jämnare humör på henne.

Rekas träning ska fortsätta som tidigare och vi får se hur långt vi hinner under året. Jag vill inte stressa fram några tävlingsstarter utan tar det när vi är mer än färdiga och har väl genomarbetade moment att visa upp. Jag ska sikta högt och inte vara rädd att påbörja någon del i träningen "för tidigt". Vi ska fortsätta träna skott och ljud och framför allt ska jag fortsätta fokusera på att få Rekan till en väl fungerande familjehund som kan vara med i alla situationer.

Inga kommentarer: