onsdag, februari 16, 2011

Effektivisera, planera och prioritera?

Min tid räcker inte till allt jag vill göra. Om jag fokuserar på en sak blir något annat lidande och då får jag dåligt samvete över det.

Saker jag ska/vill/måste hinna:
  1. Jobba
  2. Träna mig själv
  3. Aktivera hundarna
  4. Gå (långa) promenader
  5. Hålla snyggt och rent hemma
  6. Laga bra mat
  7. Fixa saker hemma (typ gardiner, isolering, brandvarnare etc...)
  8. Umgås med vänner
  9. Plugga databaser
  10. Sova tillräckligt mycket
Hur får folk ihop sin vardag? Jag går upp 05:30 och är oftast inte hemma från jobbet förrän vid 18 tidigast. Då har jag i bästa fall klarat av punkt  1, 2 och 4. Men resten då?

Middagen kanske är uppäten vid 19:30 och inte är jag då så full av energi och inspiration att jag med glädje kastar mig över punkt 5 eller 9. Vem gör förresten det?

Tanken på att inte utföra punkt 3 tillräckligt bra är det som ger mig mest ångest, men förmodligen också det jag behöver oroa mig minst för egentligen.

Helgerna försvinner i en farlig fart och på lördagarna prioriteras Jonas, punkt 4, 8 och kanske 6 (fri tolkning på det ). Söndagarna är det punkt 2 och 10 som gäller.

Hmm... det jag nu kan konstatera av ovanstående ekvation är att under en vecka hinner jag med alla punkter hyfsat utom 5, 7 och 9. Men många saker som går under punkt 7 händer på något magiskt vis plötsligt ändå, så den får jag nog också ta och bocka av. Bästa sättet att komma till rätta med den nedprioriterade punkt 5 måste vara att planera in punkt 8 regelbundet. Välkommen hem till oss!

Punkt 9 är klurigast av dem alla... En examen känns som en klen belöning för besväret, särskilt som jag alltid kommer känna mig mer Civil än Ingenjör, examen eller inte.

Nåja, det kanske inte är så illa trots allt, så länge jag slutar tro att jag ska hinna med alla tio punkter varje dag. Ibland är det bra att reda ut sin vardag för att få en överblick.

Inga kommentarer: