torsdag, april 21, 2011

Det här med påsk

Påsken är en märklig högtid som jag inte alls förstår mig på. Missförstå mig rätt, det är inte så att jag inte gillar den. Jag förstår den bara inte.

Jesus dog, hängde länge på korset, togs ner, tvättades, pyntades med fjädrar, lades i grottan tillsammans med små konstgjorda kycklingar och återuppstod. Sen bjöd han alla barnen och de offentliga gråterskorna (p-kärringarna) på smågodis och ägg. Och alla pyntade sina små hem i gult och grönt, eftersom det var Jesus favvofärger.

Jag får inte ihop det.

I Sollentuna står det björkar med påskfjädrar i varje rondell. Det är jättefint och färgglatt, men det är konstigt. Konstigt, konstigt, konstigt. Eller så missade jag något grundläggande i religionen i skolan, som förklarar hela konceptet. Om fjädrar ens är religion. Jag är ute på djupt vatten.

Men hur som helst, man får i alla fall vara ledig. Tack Jes!

1 kommentar:

Greta sa...

Hej kompis!

Jag tror att den ursprunliga påskhögtiden firar uttåget ur Egypten! Oklart om det innehöll färgglade kycklingar och godis, men det var iaf kanske värt att fira.. =o)