lördag, september 03, 2011

Rekas MH

Klev upp kl. 4 för att hinna till Örebro BK och Rekas och hennes syskons MH (MH betyder Mentaltest Hund). Såg verkligen fram emot det här! Det är som ett tivoli med massa roliga aktiviteter för hunden, som bedöms utefter sina reaktioner.

Reka var andra hund ut och jag tyckte hon skötte sig fantastiskt bra. Det är en fin liten voffa jag har. Sympatisk, leksugen och modig. Det enda jag inte gillade var att hon tyckte det lilla jaktbytet var bästa grenen, men jag var å andra sidan inte förvånad. Ska träna mer på att hon inte ska springa på allt som rör sig.

Jag oroade mig lite för skotten. Inte för att Reka inte skulle klara dem, för vi har tränat och jag vet att hon inte bryr sig. Jag oroade mig för att JAG skulle reagera konstigt och skicka skumma signaler till Trattan när det var massa folk som stod och tittade på oss. Men det gick bra, jag försökte att tänka på annat och hon reagerade inte alls på pangandet.

Syskonens MH var också roliga att se. Det fanns likheter och skillnader. Vissa bitar var någon lite "bättre" på och någon lite sämre på och vid nästa moment var det tvärt om. En fin kull med trevliga hundar! Fast Reka skötte sig förstås bäst av dem alla. Och jag är inte partisk, nej nej.

"Jag ska giva dig på moppo" sa Reka när hon såg "spöket".

2 kommentarer:

åsah sa...

kul med MH! Rusa ska få göra sitt i november hoppas jag.. :D spännande. Däremot så måste jag träna mer skott innan dess.... vi får se hur det går!

Anonym sa...

R-barnen var trevliga på MH:t :) Var GLAD att hon jagade lilla jaktbytet!!!! Det har inte med jakt efter vilt att göra, det är så situationsbundet. Man går ju fram mot bytet och "bjuder" hunden jakt. Birka hade kampskall när rycken i trasan kom på MT:t, men inte 17 jagar hon vilt inte. Det är ju TABU! Håll du fart i jakt efter lekföremål/trasor i snören, det har du nytta av!

/Fia