tisdag, december 27, 2011

Summering av träningsåret


Måste säga att jag är rätt nöjd över att min sjukdom har anpassat sig till helvilan, istället för tvärt om. Mår lite bättre idag, men är fortfarande inte helt pigg. Hade en fantastisk morgonpromenad med tjejerna i solskenet (och blåsten). Kändes som slutet av september snarare än 27 december, solen värmde lite och gräset på ängen var grönt och jag kunde träna med hundarna där. Livskvalitet.

Medan jag njöt av den friska luften låg JG hemma, betydligt sjukare än jag. Misstänker att vi smittats av samma otyg, men jag vill gärna tro att anledningen till att jag var på benen, när han inte var det, är följande:

Under 2011 har jag tränat 17194 minuter, vilket motsvarar 11 dagar, 22 timmar, 33 minuter och 49 sekunder, för att vara så exakt som Funbeat är. Detta fördelat på 273 träningspass över 223 dagar, vilket betyder att jag har tränat på 60,9% av årets dagar.

Jag har sprungit 108 av 366 dagar (29,5%) och i snitt 19,95 km/vecka med en snitthastighet av 6:50 min/km. Den totala sträckan jag har sprungit är 1043,29 km, vilket betyder att jag inte nådde upp till mitt mål på 1500 km i år. Men jag gråter inte för det.

Övrig träning:
90 träningspass har varit styrketräning.
13 gånger har jag klättrat.
17 pass PowerYoga har jag gått på.
8 gånger har jag tränat simning.
8 gånger har jag åkt skidor, utför eller på längden.

Sen finns det lite andra pass, typ "kondition" i gymmet och cykling, som är så få att det inte är värda att nämna.

På det hela taget ett bra år, med få sjukdoms- och skadeperioder. Får hoppas att nästa år blir lika bra. Det finns ingen förebyggande medicin som är bättre än träning.

Inga kommentarer: