onsdag, mars 14, 2012

Flickorna gjorde succé!

Idag hände det! Mina fina, duktiga, lydiga hundar gjorde succé.

Jag och hundarna promenerade i Stora Skuggan. De gick lösa bredvid mig över stora ängen och i utkanten av samma äng gick en tjej med en Weimaraner (det låter som en ödla men är en hundras). Plötsligt tappar tjejen kopplet och hunden kommer i full galopp mot oss. Den stannar 5-10 meter ifrån och står och stirrar på tjejerna.

Jag säger åt hundarna att lägga sig.
Hundarna lägger sig.
Jag säger åt hundarna att stanna.
Hundarna stannar.
Jag ställer mig mellan ödlan och hundarna.
Hundarna ligger kvar.
Jag går fram och tar ödlans koppel.
Hundarna ligger kvar.
Jag går och ger ödlans koppel till matten.
HUNDARNA LIGGER KVAR!
Jag pratar med matten.
Hundarna ligger kvar.
Jag går tillbaka till hundarna och överöser dem med godis.
Hundarna ligger kvar.
Jag säger åt hundarna att följa med mig.
Hundarna följer med mig.

End of story. Jag sprack nästan av stolthet!

3 kommentarer:

Gunnika sa...

Tjohoooo! Plötsligt händer det! Kul! Du ska vara stolt med all rätt! :) Bra jobbat alla tre tjejerna!

Anonym sa...

Vad bra! Undrar vad mina lydiga vovvar hade gjort... ;-)

Dax för lite träning här snart?!
Vore skoj!

Fia

Sofia sa...

@Gunnika: Tack! Värsta trissvinsten!

@Fia: Haha, dina lydiga vovvar hade förstås legat kvar! Ni kör väl "lagd hund ligger" även i praktiken. Hos oss gäller det fortfarande oftast bara i teorin. I alla fall i såna här svåra situationer. :)

Träning vore kul!!