torsdag, maj 23, 2013

Sista crawlkurstillfället, innan det fortsätter

Igår var sista tillfället på crawlkursen i Mörbybadet, men nästa onsdag fortsätter det precis som vanligt, då jag även har bokat in mig på en liten miniförlängning av kursen på fyra tillfällen.

Just nu känner jag mig helt besatt av simning. Ju mer jag simmar, desto mer vill jag simma. Förra veckans kurstillfälle där jag blev filmad var verkligen så otroligt givande och det känns jätteroligt att kämpa med tekniken nu. Innan gårdagens kurs lyckades jag peta in två övningstillfällen där träningen förvisso blev lite spretig men jag upplevde ändå att den gav någonting. Börjar få en bättre bild av vad det är jag måste förändra. Uppvärmningen på kursen igår tycker jag gick riktigt bra, det kändes som om jag börjar hitta rätt. När vi skulle öka tempot däremot... mjaa... inte min grej. Än.

Saker jag ska fokusera träningen på:
  • Linjen mellan hand, armbåge och axel vid armens isättning i vattnet. Den ska vara rak. Jag korsar gärna mittlinjen när jag stoppar i armen och det gör att armen får en vinkel och jag tappar en del kraft i draget som kommer snett ut åt sidan.
  • Få bättre tag om vattnet i draget så jag kommer framåt
  • Andas regelbundet, inledningsvis på vart tredje simtag.
  • Sträcka på benen och låta dem pendla rytmiskt och utan dödsryckningar.
Fick frågan förra veckan vad målet med min simning är. Och jag skrev på Funbeat vad jag tyckte att mitt mål var. Men sen har frågan ändå hängt kvar i mig, som om jag trots allt inte hittat svaret. Tror jag försökte komplicera det för mycket, hitta massa anledningar, när det egentligen räcker med att jag gillar det. Det utmanar mig fysiskt och mentalt på ett annat sätt än vad den andra träningen gör.

Längtar redan efter lördag morgon då jag och Lindad ska till Tibblebadet. Det här med 50-metersbassäng är verkligen min grej. Önskar jag hade en hemma.

3 kommentarer:

EM sa...

vilken tid skall ni köra? Det är inte så att jag kanske kan få haka på....... :)

Sofia sa...

Ja, för tusan! Häng på! :) Vi kör kl. 9.

em sa...

Toppen!! :D