onsdag, augusti 28, 2013

Bristande löpform - nu provar jag något nytt

Just nu är jag i usel löpform. Under sommaren har jag ägnat mig åt många andra saker än löpning och det är givetvis något som straffar sig när det ska börjas springas igen.

Som alltid den här tiden på året så funderar jag en hel del på min löpning. Min absolut starkaste sida är att jag verkligen kommer iväg på mina löppass. Min svaga sida är jag (alldeles för) ofta gör kompromissen att jag får ta det lugnt när jag springer, bara jag ser till att komma iväg.

Dessutom går alla pass ungefär lika fort. Farten är inget jag kontrollerar, det är något som bara blir. Och det blir alltid ungefär lika oavsett om det handlar om långpass, lätt distans, backe eller något annat. Jag tuffar på. 

Men nu tänker jag att jag ska testa något nytt. Jag har hittat en app som heter Gipis där man kan få tips på träningsprogram. Man skriver in hur snabbt man sprang sin senaste runda, hur många gånger i veckan man vill springa, vilken distans man vill förbättra tiden på och när det är. Sen räknar den ut hur snabb man kan bli om man följer den tänkta planen. Det finns en rekommenderad nivå samt en lättare och en lite tuffare. 

Jag tänkte testa det här. Jag håller långpasset utanför och kör som förut, men de andra två passen tänker jag köra enligt förslaget. Enligt Gipis kommer jag kunna springa milen på under 55 minuter i december, vilket känns fullständigt rimligt (förutsatt att det inte är snömodd). 

Inledningsvis blir det fem veckor med löpning i mycket lugnt tempo, runt 7 min/km, vilket blir en utmaning i sig. Sedan följer flera veckor av intervaller i olika tempo, antal och längder. Snabbaste ska ligga runt 4:40 min/km och det vet jag att jag klarar. Rent generellt känns de angivna tiderna väldigt väl anpassade till mig.

De lugna passen går långsammare än jag springer idag, de snabbare går snabbare. Precis som jag vet att det ska vara men aldrig bryr mig om.

Så här ser planen ut närmsta veckorna. Alla pass ska gå i ca 7 min/km:

vecka 2
tisdag: 45 min 
torsdag: 55 min 

vecka 3
tisdag: 70 min
torsdag: 70 min

vecka 4
tisdag: 65 min
torsdag: 20 min

vecka 5 
tisdag: 90 min
torsdag: 30 min

Efter den här uppstarten tror jag nog att jag och löpningen kommer vara kompisar igen. Ser just nu fram emot att tuffa runt i det lugna tempot, men vi får se hur det går. Funkar det inte eller jag tappar lusten att följa det här så skiter jag i det. Men just nu känns det roligt att testa.

Inga kommentarer: