torsdag, augusti 22, 2013

Viktigt meddelande till allmänheten


1.) Jag har köpt en cykel.
2.) Jag har paddlat kajak.

Vi börjar med cykeln. Igår var jag och köpte en begagnad MTB, heldämpad Specialized Epic Pro FSR. Det är så man häpnar. Eftersom jag inte kan någonting om någonting när det gäller cyklar så tog jag hjälp av den största CykelExperten jag känner - Mattias - som fick uttala sig om vad jag borde och inte borde ha. Efter att han, åtminstone på pappret, hade godkänt ovanstående cykel så åkte jag och tittade på den. På plats fick Jontan klämma, känna, provcykla och sedan godkänna. När cykeln hade klarat sig genom alla dessa kluriga kontroller provcyklade jag och sen slog jag till. Prutade dessutom 500 spänn.

Nu är jag så sjukt sugen på att sticka ut i skogen och tänk vilken tur att jag redan har en cykeldejt inbokad med Eva Marie på lördag. Praktiskt att boka träningen först och köpa utrustningen sedan, så man vet exakt vad man behöver. Kanske blir det en liten, liten, liiiten provrunda i skogen imorgon när jag är ledig.

Så över till kajakpaddlingen. Till att börja med så cyklade (!) jag till träningen. Jag vet ju att folk i allmänhet är idioter och under gårdagens cykeltur lärde jag mig att cyklister är som folk i allmänhet. Kändes som om jag återigen cyklade med fara för livet, men bortsett från det så gick det bra.

Kajakträningen inleddes med kort intro om teknik. Kändes lite som simning. Allt handlar om teknik och man ska tänka på tekniken varje paddeltag. Sen fick vi hoppa i våra kajaker. Jag hade en Coastrunner som enligt uppgift var lite stadigare och bra för nybörjare. Jag har paddlat endast två gånger tidigare i mitt liv och ingen av de gångerna kunde jämföras med gårdagskvällens prövning. De tidigare gångerna har jag paddlat i roddbåtar i jämförelse. Min stadiga Coastrunner var allt annat än stadig, men jag kom iväg till slut. Det var vingligt men det gick ganska bra tyckte jag. Vi paddlade längs stranden, förbi Haga slott och jag började komma in i det. Försökte fokusera lite extra på rotationen i kroppen och vips så låg jag i vattnet.

Det var i alla fall härligt varmt och inte farligt alls att välta, så det var väl rätt skönt att få den biten avklarad. Fick hjälp upp i kajaken igen och fortsatt paddling gick utan missöden. Däremot var det lite tyngre nu eftersom min båt förvandlats till en badbalja full med vatten, men den blev också lite stabilare.

Jag gillade känslan i paddlingen. Man är nära vattnet och tar sig fram på ett smidigt och tyst sätt. Lär man sig bemästra kajaken och hitta balansen så kommer det bli toppen. Ser fram emot nästa vecka när jag ska göra om det igen. Då med lite bättre anpassade kläder.

Inga kommentarer: