tisdag, december 31, 2013

Till dig som orkar - Årskrönika 2013

Januari
Tävlade med Reka. Lagagility på Kistamässan, lydnad i Fagersta och Velamsund. Elsa tävlade också agility på Kistamässan. Vi lyxade med att träna inomhus mycket, i hallarna i Upplands-Väsby och Arninge. Tog hjälp för att komma tillrätta med Elsas eskalerande vaktbeteenden.

Jag tränade som vanligt mycket styrketräning, löpning och simning. Hemma såg vi mycket på film och vi var ute och åt en toppenmiddag på Le Rouge.

Jag kom på tredje plats i StockholmsBussmästerskapen i bowling.

Februari
Vi åkte till Olivias dop i Umeå, där vi även åkte hundspann. Tränade mig genom livskriser, aha-upplevelser och hittade en grym målbild för min yoga. Ett mål jag aldrig kommer nå. Tävlade agility med hundarna och lydnad på Ekerö med Reka. Påbörjade renoveringsprojektet hemma med planering av nya Kvänuminspirerade köket.

Erik och Sara följde med på skidresan till Österrike, och vägen dit resulterade i, enligt mitt tycke, en av mina bästa bloggbilds-serier någonsin.

Mars
Bokade tid för kastrering av Elsa (som senare avbokades) och tävlade lydnad x 2 med Reka i Vällingby. Vi började en tävlingslydnadskurs och hon stal och åt upp pengar ur min plånbok. Drömde om att resa till turkost vatten och värme och la nytt golv på kontoret.

Efter en incident hemma fick Elsa flytta till ett nytt hem på Ekerö i hopp om att hon skulle passa bättre där. Jag var otroligt ledsen för detta men stolt över mitt beslut.

April
Reka åkte iväg en vecka för att paras med Vip och det blev väldigt tomt hemma. Saknade henne! Sprang långa långpass med Lindad, cyklade till jobbet (okej, en gång) och åkte kommunalt när bilen var trasig. Gick kurs med Reka, tävlade lydnad och fick LP1 i Haninge. Var på inspirationsföreläsning som Gunnika höll.

Jonas ramlade ur äppelträdet och vi tillbringade en dag på akuten.
Den 15 april fick Elsa somna in för gott. ❤

Maj
Firade valborg hemma med vänner och såg West Side Story. Sprang Lidingö Ultra 26 km som ett träningspass inför maran, ett långpass på över 30 km och några intervallpass. Hade minst ett otroligt givande crawlpass, var en dag i Kolmården och fick finaste ettårsförlovningspresenten från Jontan.

Mamma fick en liten, förmodad hjärtattack och mycket strulade på jobbet, renoveringskaoset började och Reka flyttade till Kumla för att valpa.

Juni
Sprang Stockholm Marathon fantastiskt bra och kapade 30 minuter på mitt tidigare rekord. Firade med en natt på Grand Hotell, som vanligt.

Byggkaoset hemma var ett faktum. Vi firade mammas födelsedag med middag på Bockholmen och nationaldagen med att jag fick en vinflaska i huvudet och blodet sprutade. Reka fick fyra valpar och vi firade bröllop med M&G. Fick ett bisarrt och jätteroligt utmaningspass i gymmet och sprang uppför Väsjöbacken. Midsommarseglade ner båten till Trosa där jag sedan hängde ett tag.

Farmor gick ur tiden. ❤

Juli
Sprang intervaller i Fiskartorpsbacken, partajade som en ungdom mitt i veckan och dog sötdöden när jag träffade Rekisens valpar. Firade födelsedag och lärde mig en hel del om livet, och framför allt om bad, från boken "Den husliga härden" från 1912. Simmade i Edsviken och Rösjön och provade på triathlon för första gången. Jag och EM anmälde oss till Hofors Adventure Race.

Byggde kök och åkte till Gotland en vecka. Farmor begravdes.

Augusti
Fick äntligen hämta hem Reka igen, tillsammans med valparna Viggo och Vispa. När valparna flyttat ut en dag senare flyttade Rekas helbror Rio in några veckor, eftersom hans matte oväntat och hastigt gick ur tiden.

Körde lite mer triathlonträning, med bland annat en obehaglig cykelkrock, och slipade tiden i Ångaloppet med ungefär 25 minuter. Gick helt utanför boxen och körde en Crosstriathlontävling på Ekerö. Hade en mardrömsupplevelse när Jonas oväntat kom hem en dag för tidigt från en resa och skrämde livet ur mig.

Vandrade från Vålådalen till Storulvån med Jontan och Rio. Hade lättviktslyxmat med oss. Köpte en MTB som jag försökte lära mig cykla på och gick med i Brunnsviken Kanot Klubb för att lära mig paddla. Började springa enligt träningsprogram från Gipis.

Tappade finaste förlovningspresentsörhänget men Reka hittade det igen.

September
Körde Hofors Adventure Race med Lindad (efter ett sista-sekunden-byte av  partner) och blev endorfinhög, lycklig, förälskad och omtumlad. Livsförändrande!

Sov i skogen med Albin och Jonas, mustade 100 kg äpplen och var under hela månaden i någon form av konstant lyckorus blandat med en rejäl dos frustration. Anmälde mig till Amfibiemannen och bildade lag med Lim. Provade grottkrypning med Gunnika på Mörkö.

Oktober
Reka åkte till Finland för parning och jag var i Trosa på myshelg med bästa tjejorna. Vaccinerade mig inför resan till Filippinerna och drack Dukoral. Överlevde Datasektionens 30-årsjubileum och åkte till Amsterdam och hejade på vänner som sprang Amsterdam Marathon. Hela månaden var någon form av känslomässig berg- och dalbana som inkluderade diverse konstiga (mar)drömmar och livskriser. Ena sekunden på topp, andra på botten.

Led av dålig motivation i träningen, framför allt i gymmet, och spelade bowling med Malin.

November
Fortsatte träna med dålig motivation. Åkte till Filippinerna med Jonas i två veckor och mådde som omväxling, riktigt riktigt bra, vilket förstås föranledde ännu en livskris när jag kom hem till kylan och misären. Jag älskar värme. Jag behöver det!

Inledde en armhävningsutmaning med armhävningar varje hel timme kl. 10-15, tisdagar och torsdagar fram till jul. Skaffade mig en frisyr, en riktig, en sån man behöver föna och kände mig jättenöjd med den. Fick nackspärr och tvingades till naprapaten två gånger.

December
Los Trattos flyttade till Fia för att föda valpar och fick senare fem pojkar. Saknade henne och insåg hur lite jag rör mig i form av vardagsmotion när jag inte har någon hund. Såg Sweeney Todd på Stadsteatern och sprang långpass med Lindad. Livskrisade igen för miljarde gången den här hösten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Inte för att jag vill vara petig och missunsam på något sätt. Men. Du verkade vara helt faderslös under ett helt år. Din far, dvs jag, nämdes inte någon gång i något sammanhang. Ett uselt år för mig alltså, syntes inte, märktes inte. Jag får helt enkelt skriva en egen årskrönika.