söndag, mars 23, 2014

Heldag i stan med Klungan på Södra teatern


Heldagen i stan började med fika på Gateau och en långpromenad i skogen med Rekis. Vår nya rutin är att vi kliver av stigen och går vilse i skogen. Det gillar vi båda eftersom det är både spännande och lärorikt. Häromdagen lärde vi oss till exempel att våtmarker är våta. Och att om man ändå bestämmer sig för att ta sig över på andra sidan så ska man inte ta hjälp av träd som står på en liten tuva med vatten runt om, även om man gärna kan kliva på själva tuvan. Träd i vatten ruttnar och ger inget bra stöd att hålla i...

Idag var Jonas med och gick vilse.

Sen åkte vi som sagt till stan. Åt lurre på Muggen, kollade på märkliga södermänniskor och konstaterade att alla killar ser likadana ut. Sen hittade vi till Addnature som hade rea och jag kan inte sluta imponeras över mig själv som gick därifrån tomhänt.

Dagens huvudevent var "På rätt sida om okej" med Klungan på Södra teatern. Biljetterna bokades redan i oktober och förväntningarna var höga. Senaste pjäsen vi såg tyckte vi förvisso var en smula ojämn och inte lika strålande som den innan, även om vi faktiskt fortfarande använder några härliga uttryck som vi plockade upp därifrån. Men jag var ändå peppad.

Igår var det bättre. Klungan är ju fortfarande otroligt märklig och Birgitta Egerbladh lär ju ha haft ett och annat finger med i spelet som vanligt. Men det var roligt.

MELON som är så gott, och så får man inte äta det på bio!

Vi fick möta karaktärer som snygga mjukglasskillen Jens Pettersson, familjeföretagaren som drev fjällbank vid trädgränsen, smörbaronen, tonårskrisande Jessica, killen som med sin far omvandlade sprit till rårakor och Britt-Marie som inte hittade sitt kök. Kändisar som Katla och Mikael Hjort dök också upp.

Tycker ofta att Klungans pjäser växer på mig. Det är som att de måste landa, allt är för märkligt för att jag ska förstå storheten och ta in allt direkt. Igår gav jag pjäsen 6/10 tootsies. Idag tycker jag det känns lite snålt, men 7/10 är kanske för högt. Jag velar...

Inga kommentarer: