måndag, maj 19, 2014

Flytande swimrun eller distanspass i bassängen


Idag körde jag, omotiverad och lite less innan, distanspasset i bassängen. Det slog mig inte förra gången men upplägget är inte helt olikt ett swimrunpass. Uppvärmning, mjölksyra i benen (aka benspark), lugn distanssimning, mjölksyra i benen (aka fenor med bra tryck), nedvarvning. Det är en bra sak att träna på! Vilotiderna blev mycket längre än det var tänkt, inte bara för att jag helt glömde bort att hålla koll på dem utan också för att jag verkligen behövde hämta andan.

Dagens supertusing gick på 10:01 (400 m), 6:29 (300 m), 5:07 (200 m) och 2:18 (100 m). Sträcka två och fyra var med dolme och paddlar. Vad som hände på sista hundringen vet jag inte men den gick rätt långsamt för att vara med hjälpmedel.

Snittiden per hundring, med senaste gångens tid inom parantes:

2:30 (2:28)
2:10 (2:16)
2:34 (2:36)
2:18 (2:09)

Huruvida det här är "rätt" f2- eller inte vet jag fortfarande inte. Och jag vet inte heller om jag kör rätt tempo i de avslutande 6x75 meterna med fenor. Farten då ska vara f2+ men vad det är... vet inte. Snabbare än f2-, men hur mycket? Och hur påverkas det av inblandningen av fenor? Har inte förstått. Jag antar att det inte är hela världen, men jag väntar ändå med spänning på att få en fullständig och begriplig förklaring från eminenta Simfröken. Just nu är jag bara förvirrad och har svårt att se någon poäng.

2 kommentarer:

lindad sa...

Köpte du ett par 212:or iaf?

Sofia sa...

Hmmm... jag råkade köpa båda paren.

Vet inte om det här är förra årets modell av 212, med tanke på färgen, men jag tyckte den kändes nättare än senast jag provade. Kanske är det bara färgen som luras, men det här paret kändes mycket bättre. Nu får jag utvärdera båda helt enkelt. :D