lördag, maj 24, 2014

Sista passet och bra värden


Igår gjorde jag en mätning i Tanita, Dr. Snugglesmaskinen på gymmet som spottar ur sig hur mycket muskler och fett som finns i min kropp, samt hur det är fördelat. Senast jag gjorde en sån mätning var i februari 2013 och det var mycket som såg bättre ut nu:

Vikten har gått från 80,1 kg till 78,2 kg.

Totala fettprocenten har gått från 27,0% till 25,2%.
Totala fettvikten har gått från 21,6 kg till 19,7 kg.

Muskelmassan i benen har gått från 9,6 resp. 9,8 kg till 9,3 resp. 9,5 kg.
(Det här är en bra sak för löpningen. Dåligt om jag vill ha massor av muskler.)

Muskelmassan i armarna har jämnats ut från 3,0 och 2,9 kg till 3,0 kg i båda armarna.

Fettprocenten i bålen har gått från 26,7% till 23,6%.
Muskelmassan i bålen har gått från 30,1 kg till 30,7 kg.

Det absolut finaste med det här är ju att jag inte tappat muskler på fler ställen än i benen (vilket jag ser som positivt). I övrigt har jag lagt på mig muskler. Risken när man går ner i vikt (och kanske äter för lite) är att man tappar i muskelmassa, för att kroppen bränner musklerna i stället för fettet. Den här gången har jag inte ens försökt gå ner i vikt utan har ätit som vanligt, men bytt ut choklad och fikabröd mot olivolja och avokado, och det är tydligen ett vinnande koncept. Känns skönt att få det bekräftat att jag inte tappat på fel ställen.

Igår var också sista PT-passet i Frescatihallen med Tommy innan han slutar. För att det inte ska kännas för sorgligt försöker jag att se det som att det inte är sista passet någonsin utan sista passet innan vi börjar om på ett nytt ställe. Jag köpte mitt första träningskort i Frescatihallen år 2000 så det kanske är nyttigt för mig att vidga mina vyer och se något annat gym som omväxling. Jag har tränat med Tommy i fem år och att sluta med det är inte ett alternativ. Han har varit ett otroligt stort stöd för mig i min träning och jag känner mig inte redo att stå på egna ben. Det blir jag aldrig.

Så tack för den här tiden Tommy. Efter sommaren kör vi förhoppningsvis igen!

Inga kommentarer: