fredag, maj 09, 2014

Trött i kroppen, sa Bill. Jätteseg, sa Bull.


Det har varit en intensiv vecka. Väldigt. Tidig uppstigning, sent i säng och fullt program däremellan. Detta har inte underlättats av den fruktansvärda träningsvärken i överkroppen som jag fick direkt efter onsdagens TRX-pass. Och som förmodligen förstärktes en smula när jag körde med PT-Tompa igår. Träningsvärken i vaderna (som jag fick efter tisdagens backintervaller) har tack och lov släppt idag.

Men jag är trött i kroppen också. Det kände jag  framför allt i morse när jag värmde upp i bassängen inför simpasset. Hade jag inte haft en ny inspirerande utmaning att sätta tänderna i hade jag nog stannat hemma.

Fördelen med träningsvärk i varenda liten muskel i magen är att den blir väldigt närvarande, så jag passade på att fokusera lite extra på bålen när jag simmade. Idag var temat distans och efter en svinjobbig och väldigt mjölksyreframkallande bensparksuppvärmning så var det dags för en "supertusing". Antar att det kallas så även i vattnet. 400 m + 300 m + 200 m + 100 m. Andra och fjärde sträckan med dolme och paddlar.

Fast idag skulle det inte gå snabbt. Farten skulle vara f2- (hur snabbt är det egentligen?) på alla sträckor, trots att två sträckor var med hjälpmedel. Jag blandar gärna ihop att simma i en viss fart med att simma på en viss ansträngningsnivå men det är alltså fel, om jag har förstått det rätt. Farten f2- är en konstant fart i ett visst tidsspann och beroende av vad man har gjort innan och hur dagsformen är så kan det här vara lätt eller hårt.

Nu vet ju jag inte riktigt vad min fart f2- är, och inte är jag mycket klokare efter passet. Ojämna tider fick jag till i alla fall. Snittiden per hundring (per distans) blev 2:28, 2:16, 2:36 och 2:09. Inte helt lysande kanske.

Jag hoppas att det blir lättare nästa gång jag gör om samma sak och kan utgå från dessa tider för att anpassa farten. Kanske att jag kan lyckas jämna ut tiderna lite grann då också. Om tempot är bra är jag dock väldigt osäker på. Är det här verkligen min f2-? Eller är det f1? Eller f2+? Jag känner mig förvirrad.

Inga kommentarer: