söndag, maj 04, 2014

Vilken sko ska jag välja?


Jag är i valet och kvalet. Vet inte vilken sko jag ska köpa och köra sommarens swimrunlopp i.

Förra året använde jag mig av den första, X-Talon 190, och den fungerade väldigt bra, men trots ganska sparsam användning så gick den sönder på ovansidan tidigt. Det är även därför jag känner att jag behöver en ny sko. Till exempel outdoorexperten.se skriver så här på sin sida:

"OBS! X-Talon 190 är Inov-8 lättaste och snabbaste sko och är en tävlingsko för terräng. Den är gjord med tanke på lätthet och löpkänsla, dvs fokusen ligger inte på hållbarhet. För dig som söker längre hållbarhet så rekommenderar vi X-Talon 212."

Jag behöver ju egentligen ingen supersnabb tävlingssko och det vore trevligt med en dojja som höll längre än en halv säsong. Men jag har knepiga fötter och jag vet inte om jag vill ändra på ett fungerande koncept.

Skillnaden mellan skorna verkar i princip bara vara att 212:an väger 22 gram mer och har ett 3 mm större fall. Och kanske är lite hållbarare i sin ovandel också som sagt. Hur de funkar i vatten vet jag inte men min tanke är att 190-modellen är bättre på att inte dra åt sig/släppa ifrån sig vatten än 212:an. Det har jag dock inget belägg för, men min magkänsla säger mig det.

Så vilken ska jag gå på?

2 kommentarer:

EM sa...

Jag ÄLSKAR mina som är till höger, ÄLSKAR!! och mina gamla inov-8 håller än, efter 3 år... iofs mest agility, men ändå den jag hade hela förra året när jag körde. :)

Sofia sa...

Jag läste din recension av 212:an från i höstas och jag gissar att du inte simmat i dem än? Jag är rädd att den tjocka kanten (förstärkningen) kommer att dra åt sig massa vatten, och sen vara sämre på att släppa ut det igen?

Efter att ha provat båda skorna i butik är jag helt säker på att det är 190-modellen som ska bli min swimrunsko även i år. Den känns outstanding för ändamålet.