torsdag, juni 26, 2014

PT-pass #5 och nytt rekord


Idag simmade jag mitt femte PT-pass med Hasse, den här gången utomhus med våtdräkt i Huvudstabadet. Tumme upp och bra känsla! Bra pass. Bra fröken. Idag käkade jag lite närmare inpå träningen än jag brukar och jag kände att jag hade mycket bättre energinivå. Undrar om det kan ha varit det som spökat tidigare?

Värmde upp och sedan klockade Hasse mig på en femhundring. Tror jag landade på 9:36 eller något sådant. Det är trevligt att simma längre sträckor i 50-metersbassäng, eftersom det är lättare att hålla räkningen på längderna och man kan tugga på utan att behöva voltvända i parti och minut. Vid första vändningen krockade jag med kanten innan jag lyckades kullerbytta mig vidare... Voltisar är verkligen inte min starka sida, även om de är bättre nu än vad de var. I övrigt försökte jag hålla tankarna under kontroll och fokusera på bra teknik. Med våtdräkten känns livet så mycket lättare i vattnet.

Sedan fick jag köra lite olika teknikövningar med syfte att få till den där rätta böjen i armbågen i draget. Skovling, knutna nävar och breda armtag - bra övningar som tydliggjorde själva konceptet. Känner mig faktiskt klokare nu.

Avslutade med att slå rekord. 50-metersbassäng-i-våtdräkts-rekordet. Inte heller i denna kategorin fanns något rekord sedan tidigare, så förutsättningarna för ett personbästa var goda. Slutade på 36,4 sekunder och det känns som ett finfint första rekord. Undrar hur många sekunder våtdräkten ger?

Börjar faktiskt bli lite sugen på att ge mig i kast med att försöka slå mina tidigare rekord.

Överlag kändes allting väldigt bra idag. Jag tyckte jag simmade bra, passet kändes otroligt givande och jag hade en positiv inställning hela tiden. Simfröken skuttade runt på kanten och verkade glad och nöjd med allting, och det förstärkte förstås den fina känslan jag redan hade.

Några av sakerna vi pratade om idag fick mig att känna att jag nog ska ta mig en funderare över vad jag vill med simningen. Att jag vill fortsätta träna som under våren vet jag. Men varför vill jag det? Borde jag sätta upp ett konkret mål och i så fall vad? Att utvecklas är ju alltid ett mål, men ibland känns det lite för diffust. Eller räcker det med att det är roligt och bra träning? Får klura lite på det...

Inga kommentarer: