fredag, juli 04, 2014

Testswimrun inför Amfibiemannen


Saker jag lärde mig under dagens soliga och varma swimrun med Lindad och Martin:

Hel våtdräkt är svinvarmt att springa längre sträckor i.
Trots hel våtdräkt blir det kallt om man simmar länge.
Att ha saker som fladdrar utanpå våtdräkten när man springer stör.
Inov-8 212:or blir som två badkar med vatten när man simmat.
Det är skönt att cabba ner våtdräkten vid längre löpningar.
Jag kan utan problem köra med paddlar hela tiden.
Stäng av automatiska kilometer/hundrametersnoteringar på Garmin

När vi sprang den första sträckan var jag glad över att jag lämnat merinolinnet hemma och jag var helt klar över att jag måste klippa benen på min våtdräkt. Situationen kändes ohållbar, det var fruktansvärt varmt. När vi simmade den längre sträckan blev jag istället kall och var glad över att ha långa ben på dräkten. Så nu vet jag inte hur jag ska göra, men det lutar åt att jag klipper ändå. Jag tror jag har mer att vinna på det i löpningen än vad jag har att förlora i simningen.

Det här var även första gången jag körde swimrun med mina Inov-8 X-talon 212. Vilken besvikelse! Jag upplevde att de kändes otroligt blöta och klafsiga varje gång jag kom upp ur vattnet, något jag aldrig känt med 190-modellen av samma sko. Där blir valet lätt.

Ett lätt val är det även att köra med paddlar, trots att de fladdrade runt lite under löpningen. Vill jag simma några sträckor utan så fungerar det fint att bara fästa dem i bältet istället.

Testrundan såg ut så här, med ungefärlig sträcka angiven:

Löpning: Skogsvik - Täbybadet (4,5 km)
Simning: Täbybadet/Rösjön - Lilla ön (200 m)
Löpning: Över lilla ön (0,1 km)
Simning: Lilla ön - Rösjöbadet (160 m)
Löpning: Rösjöbadet - Fasanvägen (2 km)
Simning: Fasanvägen/Edsviken - Sätra ängsbadet (1400 m)
Löpning: Sätra ängsbadet - Lilla badbryggan (0,3 km)
Simning: Lilla badbryggan - Skogsviks strand (200 m)
Löpning: Skogsviks strand - Skogsvik (0,6 km)

Inga kommentarer: