onsdag, augusti 20, 2014

Analys av sträcktider


Nu har resultaten från Hofors Adventure Race kommit upp. Att analysera är ett måste.

Jag brukar ofta tänka att "om om inte fanns..." så skulle vi ha sparat tid både här och där. Det tankesättet är ju tyvärr inte särskilt givande, eftersom det alltid är något som skiter sig. Men jag har ändå roat mig med att gå igenom våra sträcktider och noterat var vi körde bort oss mest.
  • Mellan kontroll 14 och 15. Största tidstjuven här var nog inte ens terrängen, utan felkörningen vi gjorde inne i Hofors. Helt onödig. Om vi bara hade fortsatt rakt fram i korsningen...
  • Mellan kontroll 21-22. Här tappade vi mycket, framför allt för att vi stannade ofta för att försöka reda ut var vi var. När jag tittade på gps-kartan i efterhand inser jag att vi var såååå nära. Om vi bara hade svängt höger och fortsatt en minut...
  • Trötta i huvudet var vi helt säkra på att vi hade tagit rätt väg ner till kontroll 33. Det hade vi inte, och vi letade orimligt länge efter kontrollen som inte fanns där. Om vi bara hade insett direkt att vi var fel så...
  • I virrvarret av små stigar i skogen bakom kontroll 36 valde vi en som tog oss till baksidan av några villatomter, där det inte gick att komma ut på vägen. Om vi bara hade valt en annan stig...
Jag har dessutom strukit under de tider där vi tog onödigt mycket tid på oss och där vi, om om inte funnits, hade kunnat spara ytterligare ganska många minuter. Ja, under förutsättning att det inte hade varit för getingar, serviceteam/hejarklacker, bullätning, byte av strumpor, toalettbesök, skobyten, kraftig motvind och allt annat förstås.

Fast i ärlighetens namn vet jag nu var vi kunde sparat mest tid. Det såg jag när jag tittade på bilderna från loppet på Hofors Adventure Groups Facebooksida:

Vi skulle låtit cykelhjälmen sitta på hela loppet!

Inga kommentarer: