fredag, september 26, 2014

Ett inlägg om två simpass



Kände mig jävligt hardcore igår kväll när jag träffade Mårten och Maria vid Hornsbergs strand efter jobbet för att simma. Temperaturen i luften var ungefär 10 grader och vattnet var... friskt. Det var lite jobbigt med kylan för ansikte och händer när vi började simma men på fötterna hade jag merinostrumpor och badskor, så de frös jag inte om.

Vi simmade under Essingeleden, genom Karlbergs kanal och ut på andra sidan så att vi kunde titta på Karlbergs slott. Sedan tog vi samma väg tillbaka. Känslan att simma genom den smala kanalen, under träden, mitt i Stockholm i skymningen en kväll i slutet av september var rätt maxad. Otroligt häftigt!

Dagens simpass, "distans, fartlek", i bassängen gav kanske inte riktigt samma kick, men var ändå väldigt jäkla bra. Upplägget var uppvärmning följt av:

500 m i "evighetstempo"
2x25 m 10 m Supersprint / 15 m löst, lång vila mellan.

400 m Dolme + Paddlar i evighetstempo
2x25 m 10 m Supersprint / 15 m löst, lång vila mellan.

300 m Fenor i evighetstempo

16x25 m Start 40 sek, där alla 25:or skulle ligga på 27,5 s.

Utmaningen i den långa serien bestod av att hålla fokus på simningen och inte låta tankarna vandra iväg som de gjorde senast. Idag gick det mycket bättre och det kändes inte som om jag tappade tekniken för att jag började fundera på annat.

Innan kände jag mig lite orolig över de 16x25 meterna som skulle simmas på exakt 27,5 s, med start 40. Trodde att det skulle bli betydligt jobbigare än det var, men jag underskattade mig själv. Dessutom var jag ett mirakel av exakthet när det gällde tiderna. Jag är förvånad över hur bra jag prickade 27,5 s varje gång. 16 gånger. Hurra för mig, jag var grym!

Inga kommentarer: