fredag, januari 23, 2015

Sofia vs. Tröskelpasset, 1-2


Morgonen idag bjöd precis som planerat på tröskelintervaller med Theresia i Vasalundshallen. Vad som inte var planerat var att dagens pass skulle bli ett sådant där jag sneglade på smörkniven och handlederna efteråt. Inget lyckligt hopp- och skuttande den här gången inte.

Skämt åsido. Det gick faktiskt inte så bra, det gjorde det inte. Men jag är mycket mer okej med det idag än vad jag var för två veckor sedan när jag klappade ihop på ungefär samma sätt.

Idag kände jag redan under uppvärmningen att det inte fanns särskilt mycket fart i kroppen. Och under den första hundringen, som hamnade på 1.49, fick jag ta i betydligt mer än vad jag borde ha behövt. För mycket alltså. Sedan gick det stadigt utför. 1.54, 1.53, 1,55, 1.58, 1.57, 1.57 och en liten upphämtning på sista till 1.56. Trots jättelång vila hamnade nästa fyra i samma tidsspann: 1.54, 1.56, 1.57, 1.56.

Som avslutning i passet ligger 4x25 meter där jag egentligen ska pricka 25, 22.5, 20 och 17.5 sekunder, men jag insåg direkt att det inte var någon idé att ens försöka på det. Förlängde istället alla tider med 5 sekunder. Det var jättebra för det innebar att jag lyckades med uppgiften, och jag fick avsluta passet med en bra känsla.

Så var det med det. Min dag igår var jättelång och intensiv så det är inte så konstigt att jag inte kunde göra bättre ifrån mig idag. Jämfört med förra veckan så var ansträngningen i varje intervall betydligt större idag, men vilan blev nästan 10 sekunder kortare. Känns som att det blir en ond cirkel av allting då.

Att jag var trött försvarar dock inte mina fullständigt urusla voltvändningar, som verkligen var sämre än på länge. De lär ha kostat en del i tid. Herregud. Mer träning! Men först ska jag vila upp mig några dagar och äta scones.

Inga kommentarer: