söndag, maj 24, 2015

Vad är viktigt för mig?



Vårens andra utomhussimning avklarad! Jag, Lindad och Maria hoppade i vid Hornsbergs strand, ivrigt påhejade av Micaela från kanten. Vi simmade in under Essingeleden och vidare in i Karlbergskanalen. Fan vad grymt det var! Broarna vi simmade under är så mäktiga och det kändes precis lika häftigt att ge sig ut på äventyr i vattnet idag som det gjorde på samma plats i höstas.

Termometern visade på knappa tio grader, och det var jävligt kallt att hoppa i. Jag fick en liten kallsup när jag landade i vattnet vilket gjorde att allt kändes mycket jobbigare än vad det egentligen var, eftersom jag inte kunde andas mina lugna, långa andetag som brukar hjälpa. Från det att vi gav oss iväg tog det sedan ganska exakt en minut tills jag kunde simma ordentligt, med näsan under vattnet hela tiden.

Vi simmade i knappt 30 minuter, med regelbundna pauser för att kolla att alla kände sig okej, och vi fick ihop en kilometer på den tiden. Hur grymt som helst! Jag känner mig så otroligt väl förberedd i vattnet inför sommarens och höstens kalla swimrunutmaningar!

Samtidigt längtar jag fruktansvärt mycket efter att återgå till min regelbundna och frekventa simträning i bassängen. Jag saknar att känna utmaningen som nya pass bjöd på, jag saknar att magen gör en liten kullerbytta av nervositet och förväntan inför kommande träning och jag saknar känslan av välbehag i bastun efter tuffa intervaller. Jag är livrädd att den här viljan och motivationen ska försvinna till hösten, och den tid jag kommer försöka lägga i bassängen varje vecka under sommaren vill jag främst använda till att hålla liv i mitt engagemang. Osäker på hur.

Jag är just nu i valet och kvalet om jag ska springa Stockholm Marathon på lördag eller inte. Det skulle bli mitt 5:e i rad och av den anledningen skulle det kännas roligt att jogga runt. Samtidigt betyder det att jag under återhämtningen inte kommer kunna träna ordentligt. Jag kommer att få gå på halvfart på några av simträningarna i Huvudstabadet, jag missar annan värdefull löpträning och jag kanske fortfarande kommer vara lite seg efter maran under Stockholm Swimrun.

Är det värt det?

Inga kommentarer: