måndag, september 07, 2015

Korta intervaller


Meep meep!!

Satan vad nöjd jag är med mig själv just nu. Simskolan ikväll gick så jäkla bra och det var förstås löjligt roligt! Ingen är förvånad. På schemat stod korta tröskelintervaller i form av 3x(6x50 m) start 1:10 med 50 m plask och lång vila mellan varje set.

Efter långsimningen i lördags var jag rätt sliten i axlarna och nacken. Det kändes bättre idag men uppvärmningen upplevde jag som tung och syrefattig. Var osäker på om jag skulle fixa huvudserien på ett bra sätt men var helt på det klara med att jag åtminstone skulle göra ett tappert försök. Man blir inte en bra simmare om man maskar eller fegar ur redan på förhand. Hopp i form!

Tre viktiga saker hände sedan:

1. Jag simmade alla 50:or skitbra! Det var som om min gamla goda form från i våras kom tillbaka ikväll, och intervallerna gick snabbare än jag trodde de skulle göra och dessutom i föredömligt jämnt och fint tempo:

49.6, 49.9, 49.4, 50.0, 50.8, 48.7
50.3, 49.8, 50.5, 50.8, 50.3, 50.0
50.2, 50.0, 50.9, 49.7, 50.0, 48.7

Det är larvigt med decimaler eftersom blippandet är så inexakt, men ändå! (Simfröken försöker få mig att fasa ut Garmin, ety inga riktiga simmare använder gps-klockor i bassäng. Men hur ska jag då veta hur bra jag är? En kan ju inte komma ihåg 18 tider bara sådär!)

2. Jag var så glad! Behövde endast påminna mig själv en gång i början av första settet (kanske fick lite prestationsångest) om att jag tycker tröskelintervaller är superkul men sen hade jag svårt att hålla tillbaka leendet. Det är ju det här jag vill! Jag vill att det ska vara utmanande och jobbigt! Jag har längtat!

3. Jag fick ett MAJOR genombrott i mina voltvändningar. Vet inte varför det kom just idag, men av en slump gjorde jag en liten justering av ögonblicket då jag roterade över från rygg till mage efter volten. Vilket jävla flyt det blev i vändningen! Vilken fart jag fick iväg från kanten! Vilken grej!!! Meeep! Hur har jag kunnat missa det här?!

Sen var det tyvärr slut på träningen och bara att lomma tillbaka hem och längta efter nästa måndag igen.

Inga kommentarer: