söndag, september 20, 2015

Långweekend i Storhogna


Kan du något om Karl XI? Jag har just läst på och lärt mig att han blev kung tidigt och att han ledde ett krig mot Danmark med "acceptabelt" slut. Han blev också pappa till Karl XII.

Under en resa hem från Norge passerade han platsen där Storhogna Högfjällshotell & Spa ligger idag, och blev betagen av hur vackert det var. Han hade ridit uppför länge och hästarna var törstiga, och han tyckte att där borde ett värdshus ligga. 300 år senare byggdes en kaffestuga på platsen, som senare blev till Karl XI Värdshus och idag Storhogna Högfjällshotell.

På denna historiskt rika plats har jag tillbringat helgen tillsammans med Mamman, Pappan, Jontan, Reka, Gunnika och Diesel.


Vi åkte upp på torsdagen och på fredagen gick vi en tur förbi Samevistet, som tyvärr var stängt, till Fallmoran. Där tände vi en brasa, åt tortellini och drack varm choklad inne i raststugan. Vägen vi valde dit var en blöt historia, men hemvägen var något bättre.


Väderappen lovade fint väder på lördagen, så då valde vi att gå Karl XI-väg från Vemdalsskalet tillbaka till Storhogna. Till skalet tog vi oss med en av våra bilar, som vi åkte tillbaka och hämtade på eftermiddagen. Att kalla vädret fint var att ta i, men det regnade i alla fall inte. Däremot blåste det ganska mycket.

Sträckan vi gick var blott 8 km, men på den lilla biten hann vi klämma in både fika och en mycket god lunch bestående av grönsaksgryta med pesto. Sen jag och Jonas köpte boken "Kokbok för friluftskockar" så har nivån på vårt vandrande höjts avsefärt.

Vägen bjöd på omväxlande natur, genom skogen och över fjället.


Att vandra så här sent på hösten är förstås lite risky business med tanke på vädret, men fjällen är otroligt vackra med alla färger och dessutom är det myggfritt, så jag gillar det. Att bo fint på fjällstation med spa, trerättersmiddagar och lyxfrukost gör ju livet ganska mycket enklare. Gunnika och Diesel har bott i tält vid Pluppstigen hela helgen, och verkar ha överlevt det också. Men de är å andra sidan proffsäventyrare båda två.


Som vanligt efter en sån här helg så känns det som att jag har varit borta minst en vecka eller två. Det tar jag som ett tecken på att det varit bra avkoppling, men nu längtar jag efter vardagens rutiner med kost och träning. Längtar efter att simma!

2 kommentarer:

Helena Enqvist sa...

Hittade din blogg via Instagram! Trevligt :-) Fina bilder från stället som är finast på jorden! Jag sprang förbi ett rött litet tält i söndagsförmiddags, kanske var det tältet du skriver om! Tänkte att det såg riktigt mysigt ut :-)

Sofia sa...

Vad kul Helena! :) Haha, ja det röda lilla tältet var nog Gunnikas och Diesels! Tror de hade det fint där i skogen!