söndag, november 08, 2015

Årets pappa 2015 & Daddy of the Decade

För första gången på många år kände jag oro inför avgörandet av Årets pappa 2015, tävlingen som avgörs på Fars Dag. Om du inte är bekant med tävlingen så är det ett event som alla pappor medvetet eller omedvetet deltar i. Endast en kan vinna.

I år har min pappa, Pappa Göran, chansen att vinna den mycket prestigefyllda internationella titeln Daddy of the Decade.

Som exklusiv samarbetspartner till tävlingen har jag fått äran att presentera resultatet här på bloggen varje år, och besöksantalet stiger alltid i höjden på Fars Dag. Trisslotter, tårtor och slipsnålar blir oviktiga, juryns besked är det enda som betyder något.

Och här är resultatet i tävlingen, tillsammans med juryns motivering.

Juryns utlåtande: Det kom ett brev...

Vi i juryn låter oss aldrig påverkas av påtryckningar utifrån. Vi ser det vi ser och gör vår bedömning utifrån det. Men i år gjorde vi ett undantag efter att vi läst följande rader:

Hej snälla juryn!

Jag skriver till er för att berätta om min pappa. Hans prestation i tävlingen i år har varit svag, jag vet att ni har noterat det, och jag vill säga några ord till hans försvar.

Nej, han har inte varit lätt att arbeta med det senaste året. Vi jobbar ju ihop, men det vet ni i juryn förstås redan. Hans tankar har varit på en cykel på väg mot Paris under större delen av året, och han har inte funnits där som stöd eller bollplank för mig så ofta som jag har behövt det. Visst, vi kanske har pratat simning då och då, men ibland är det ju annat som måste avhandlas också. Riktiga och viktiga saker. Han kanske inte heller har fokuserat 100% på sin övriga familj.

Men jag ber att ni bortser från det, och istället ser på det senaste året i ett större perspektiv. Titta på vad som har hänt med Pappa Göran. Titta bara... 

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Sofia Demnert, dotter

Vi i juryn tittade. Och vi häpnade. Vi såg en man som snart når pensionsåldern. Som haft sitt kontor i bostaden de senaste 25 åren, och arbetat ihop med endast ett fåtal personer. Som helst undvikit sociala sammankomster och andra människor. Den pappa vi ser nu är någon helt annan. Han säljer kramar till främmande människor för att rädda barn från cancer, han går på After Works och möten. Han tar kommando och bjuder in. Han provar nya saker och agerar som om livet precis har börjat.

Och det har det, för pappa Göran. Vi ser inte att det finns någon annan pappa som så tydligt visar att det aldrig är för sent för en förändring. Oavsett vem du är och vilken bakgrund du har.

Sällan har vi haft en så värdig vinnare till titlarna Årets pappa 2015 och Daddy of the Decade.

Vårt varmaste, vänligaste, största och stoltaste Grattis till årets vinnare, Pappa Göran!


Tidigare års vinster kan du läsa om här:

2006: Pappa Göran
2007: Pappa Göran
2008: Pappa Göran
2009: Pappa Göran
2010: Pappa Göran
2011: Pappa Göran
2012: Pappa Göran
2013: Pappa Göran
2014: Pappa Göran

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja i år kändes det ju meningslöst att kandidera till denna prestigefyllda tävling.

//Flixens pappa