tisdag, december 15, 2015

Bonusträning post simskola


Jag fick en insikt i vattnet igår. Halleluja.

Vi var ett gäng som träffades på vanlig tid i Vasalundshallen och tränade, trots att simskolan egentligen tog slut redan förra veckan. Vi var nio personer men hade inga bokade banor, så det blev lite av en hostile takeover i bassängen. Men det gick bra.

Jag hade satt ihop ett pass som vi körde gemensamt. Det såg ut så här:

200 m insim
6x25 m teknik (skovling, knutna nävar, släp)
2x25 m accelererande

3x(100 m f2 + 2x50 m f3) vila 15-20 sekunder
50 löst
2x(12x25 m f1-f2-f3-f4-f1-osv-f4) start 40
50 löst

Och som bonusavslutning lattjade vi med delfinkickar. Blandad framgång. Egentligen mest motgång. Men det var kul.

Känslan när jag hoppade i vattnet igår var bra. Älskar när det känns sådär lätt och går snabbt utan att jag ens försöker simma fort. Den känslan hade jag när jag simmade i fart 2. Sen fanns inte så mycket mer att hämta tyvärr.

Under 25:orna insåg jag att jag är lite för feg när det gäller att trycka på. Rädd att hamna i paniktröttheten som syrafemtiorna under hösten gett mig. Jag har verkligen överreagerat kring det där och det har fått konstiga och onödiga konsekvenser. Jag kan inte hjälpa det!

Resultatet igår var att det gick lite för långsamt i fart 3 och 4. Jag kan bättre!



Så insikten är alltså att jag måste bli modigare. Om jag inte anstränger mig ordentligt i vattnet kan jag lika gärna stanna hemma. Jag blir aldrig en snabb simmare om jag håller på och mesar.

Inga kommentarer: