tisdag, juni 07, 2016

Swimrunpremiär och öppet vatten-träning


Det slog mig igår att det inte är mer än drygt en vecka tills jag åker till England för att köra Isle of Scilly Swimrun med Lim. Bombastisk tävling som sannolikt blir en skön utmaning.

Jag känner mig visserligen som en rätt cool och rutinerad swimrunner, men att inte provköra utrustningen i så god tid att jag skulle hinna vidta åtgärder om något inte sitter där det ska vore korkat. Sagt och gjort, jag körde alltså 50 min simlubbning till kvällsträningen med Coach Ludde i Rösjön igår.

Det blev två simsträckor i Edsviken, där den ena var spontan och medförde en mindre felnavigering. Sedan sprang jag över till Sollentunasidan av Rösjön, simmade till ön, kutade över densamma, och simsladdade in i gruppen precis när träningen drog igång. Perfekt tajming! Tur att jag sprang så in i helvete snabbt, annars hade jag kommit för sent.



Träningen gick inte bra. Körde första halvan i full swimrunmundering och simningen gick så jävla trögt! Sen tog jag av mig skor, dolme och paddlar, vilket gjorde det marginellt lättare. Men jag var trött och långsam ändå. Och rörligheten kring axlarna är mycket sämre i swimrundräkten än i min 2xu.

Vi fick träna på benspark, balans, att ligga på fötter och på vinge. Superbra träning om inte allt hade gått ut på att försöka hänga på när folk svepte iväg i fyrahundra knyck. Hade ingenting att svara med igår och stor del av poängen med övningarna gick förlorad. Synd.

Utrustningen fungerade i alla fall bra överlag. Men jag vet inte hur många gånger jag har hört mig själv säga att merino är så bra för att det värmer även när det är blött. Vilket jävla HUMBUG! Höll på att frysa ihjäl när jag satt som en skadeskjuten fågel och väntade på skjuts hem efter simningen.

Funderar på att lägga av med vattensport. Jag hatar att frysa.

Inga kommentarer: