måndag, juli 11, 2016

Vansbro Tjejsim 2016



Starten till Vansbro Tjejsim gick kl. 12:10 på söndagen, och liksom i Vansbrosimningen var jag seedad tack vare min tid i Jönköping. Den här gången till första startgruppen efter elit. Planen för tjejsimmet var enklare än för det långa loppet. Ge allt. Gå ut hårdare än jag tror jag klarar och hoppas att det håller hela vägen.



Var på plats vid starten i god tid. Åt korv, solade och snackade lite taktik med Sara. Lyssnade på den otroligt underhållande speakern som var som direkt hämtad ur en pjäs med Klungan. "Det finns toaletter. Bajamaja. Blå. Med mera."

Sen dök Maria upp och vi gjorde oss i ordning och värmde upp några minuter i vattnet innan vi gick och ställde oss längst fram i startfållan. Försökte hålla upp pulsen för att det inte skulle bli en chock för kroppen att ge järnet i vattnet sen.


Tog ett djupt andetag innan jag blippade mitt tidtagningschip, och sedan var det fullt ös ner i vattnet. Trots att vi inte var så många i startgruppen var det lite trångt under passeringen av Västerdalälven, innan vi kom i Vanån. Fighting bitches, wohoo!

Mitt drömmål för loppet var att simma under 16 minuter, men jag skulle vara väldigt nöjd om jag kom under 17. Realistiska målet satte jag till 17:30, pga tidigare nämnda orsaker och anledningar.


Jag gjorde ett fantastiskt lopp. Det finns ingenting jag skulle kunnat ändra på eller göra bättre. Jag höll mig nära bryggan och jag låg på hela tiden. Frekvens och tryck.


Med 400 meter kvar började krafterna tryta. Jonas som följde mig längs kanten sa att han var orolig för att jag skulle klappa ihop. Med all rätt! Det var jag också nervös för. Men jag höll. Hyfsat.

De sista 200 meterna var det ett ansträngt pipljud som kom ur mig varje gång jag andades men jag vägrade ge mig. Är så himla stolt över min envishet och kämpaglöd!


Handen på målplankan och äntligen fast mark under fötterna. Var tvungen att stå still en bra stund och hämta andan innan jag orkade ta mig igenom nästa blippkontroll för tidtagningschipet. På andra sidan stod en vänlig funktionär som resolut satte mig i trappan, öppnade min våtdräkt och hämtade varm saft till mig. Underbara människa! Jag hade inte sparat på krafterna under loppet!


Satt där tills Maria kom i mål, och sen gick jag upp till Jonas och fick veta att jag hade simmat på 16:16. Var otroligt nöjd med den tiden... men den var felaktig. Korrekt tid var 15:47.

Jag kan inte ens beskriva den glädje jag kände. Vilken grymt bra tid! 15:47 motströms!!! Även här motsvarar det 1:35/100m! Jää! Trodde faktiskt inte att jag skulle nå mitt drömmål just i år. Slutade på plats 11 av 2954 i motionsklassen. Hade jag startat med eliten hade jag kunnat skryta med plats 30 av 47. Jag simmade alltså snabbare än 17 elitdamer!!! Magi.

Jag tror jag törs kalla mig själv en simmare nu. Djärvt va! Är otroligt nöjd med vad jag presterat i helgen, och med allt jag gjort som har lett fram till det här. Med bästa Simfrökens hjälp har jag blivit en både snabb och uthållig simmare, jag som länge trodde att jag skulle behöva välja mellan de båda. Hasse, jag är så tacksam! ♡

Jag har några öppet vatten lopp kvar att simma den här sommaren. Jag har Rockman swimrun, Ångaloppet sprint och Koster swimrun. Kanske något mer. Men redan nu längtar jag lite till hösten, till vidrig syraträning och intervallpass som ger mig nervösa fjärilar i magen. Till att bli ännu starkare, snabbare och uthålligare.

The sky is no limit!

Inga kommentarer: