lördag, september 03, 2016

Just keep swimming

Ja jävlar, nu är jag igång med höstterminen. Puh. Ligger halvt utslagen i soffan efter veckans femte och sista simpass, och kan endast med svårighet kommunicera med omvärlden, pga jättetrött.

Den här första veckan har jag simmat ihop 15 km. Efter att den senaste månaden ha legat på kanske 2 km i veckan kommer den här volymen lite som en chock för kroppen. Jag har dessutom bensparkat över 1000 av dessa meter, det är nästan störst av allt!


I torsdags innan crawlkurserna körde jag 3100 meter i Eriksdalsbadet. 53x50 meter eller något sånt, förklätt och uppdelat i små delar så att jag inte skulle märka hur många femtior det var. Men det gjorde jag.

Blev lite uttråkad men höll ändå fokus. Dessutom kan man inte säga annat än att det var ett bra och givande pass. Värst var faktiskt inte bensparken utan fartökningarna. Fifaen för att simma fort!



Fredagsmyset bestod av 4200 meter i Vilundabadet. Ännu ett väldigt bra och omväxlande pass med längre distanser. Började känna mig lite trött och sliten efter veckan och blev först stressad av att jag simmade ganska långsamt, men sen påminde jag mig om att Hasse sagt att fokus låg på genomförande, inte fart, och då lugnade jag ner mig. Matade mig igenom allting med bra koncentration.



Som gnistrande avslutning på veckan simmade jag 3400 meter med Human Ambition i Vårby. Micke och Tobias gav mig under två timmar feedback som skulle göra mig längre, slankare och snärtigare i vattnet. Råden jag fick:
  • Mer distinkt höftrörelse med bättre klipp
  • Tajta ihop armarna mer i streamline efter frånskjutet
  • Lägg i handen längre fram
  • Förläng från axeln
Blev väldigt trött i huvudet av att försöka tänka på allt det här, och mot slutet även extremt trött i kroppen, men det kändes bra ändå. Jag köper vad de säger och det blir kul att jobba vidare med.

Mental note: ingen champagne på fredagar om klockans ska ringa 05:30 på lördagsmorgonen. 

Inga kommentarer: