måndag, januari 23, 2017

Inspirerande teknikövningar


Bäva, crawlkursare! Jag är inspirerad! Nu när jag vilat ut efter förra veckans massiva undervisning och hunnit smälta alla intryck så är jag på G. Längtar efter att utmana mina elever med nya, spännande teknikövningar!

Igår kväll var jag dock inte alls sugen på att åka till de södra förorterna och simma. Jag frös och den iskalla Vårbybassängen var noll lockande, men det kändes bättre efter en halvtimme i bilen med maximal stjärtvärme och 23 grader. Och jag är glad att jag åkte dit.


Teknikpasset vi fick köra var jätteroligt och bestod av 550 meter insim och 7x(4x75m) olika teknikövningar. Mer eller mindre genomförbara sådana, men alla väldigt givande. Mickes förråd av kluriga övningar är mäkta imponerande.

Passet innehöll följande utmaningar. * betyder knepig. ** betyder omöjlig.

Catch up - armarna hinner ifatt varandra längst fram i draget.
**Omvänd catch up - alltid en tumme på sidan av låret. Armtagen hinner ifatt varandra vid slutet av draget.

Blixtlås - handen följer kroppssidan från överdelen av låret till armhålan vid återföringen.
Fingertopparna - fingrarna drar en rak linje i vattenytan under hela återföringen.

*Fly kick - fjärilskick och frisimsarmtag.
*Yanko - växla mellan två bröstsimsarmtag och ett frisimsarmtag med frisimskick.

Asymmetri - rak, bred återföring med ena armen och smal återföring och hög armbåge med andra armen. Byt sida.

35 hårt på mitten - löst till det röda, sedan 35 m max och löst sista biten.

Andningskontroll - tvåtakt höger, tvåtakt vänster, tretakt.

*Repris - återföringen repeteras en extra gång. När handen stick i vattnet spolar man tillbaka till återföringens början igen och upprepar rörelsen.
*Gris - sträck armen rakt upp i luften under återföringen och rita en gris.


Så, bara att dra iväg till bassängen och öva!

Inga kommentarer: