tisdag, januari 10, 2017

Simskolestart & klokheter


Hurray! Igår var det simskolestart för träningsgruppen i Vasalund. Jag hade även nöjet att hålla crawlkurs innan träningen tillsammans med Hasse och Elisabet. Egentligen en jävligt härlig måndagskväll.

Egentligen? Ja, men min egen simning gick inte så bra. Den gör sällan det när jag haft uppehåll och igår var inget undantag. Fröken lost me at benspark. Avslutade med att maxa en 50:a på 40.9. Inte heller det något att vara särskilt stolt över, men det är vad det är. Det var vad som fanns i mig igår.


Igår påbörjade jag även min egen Sadhana, yogapraktisering, som ska pågå i 25 dagar. Den ska innehålla meditation, andningsövningar, positioner och avslappning. Det jag vill komma ihåg inför dessa pass är följande klokheter som yogafröken sa i helgen:

  • Vi har en tendens att göra det vi redan kan. Don't. Gör det som är svårt.
  • Vi lyssnar efter saker som bekräftar det vi redan vet. Don't. Ta in något nytt.
  • Vi vill ändra omvärlden för att slippa ändra oss själva. Don't. Bryt dina egna mönster.

Jag har redan insett att min Sadhana framöver kommer handla mycket om att läsa, plocka isär positioner och "plugga" yoga snarare än att göra långa sekvenser. Mina två första praktiseringar har gett mig känslan av att det är det jag behöver. 

Jag kanske blir en asflummig plingplongare av det här. Namaste.

Inga kommentarer: