måndag, januari 09, 2017

Yogalärarutbildning, helg 1

Den här helgen har jag påbörjat en yogalärarutbildning på Global Yoga. Utbildningen sträcker sig över typ tre månader och omfattar totalt 100h (två långhelger, hemuppgifter och egenstudier). Tanken är att man ska kunna hålla egna klasser redan efter den här grundutbildningen.

Om det är det jag vill vet jag inte riktigt. Vi får se. Vad jag vet är att den här helgen var en örfil av inspiration, information och upplevelser. Baam!


Efter första dagen ville jag inte gå tillbaka, trots att jag lärde mig otroligt mycket. Bland annat lärde jag mig att jag måste försöka släppa det som var anledningen till att jag inte ville gå dit igen - förväntningar och förutfattade meningar.

Jag åkte hemifrån halv åtta på morgonen och var hemma drygt 11 timmar senare. Det var klasser och undervisning precis hela dagen. Det fanns inget schema, inga planerade raster (förutom lunch) och inget att förhålla sig till. Maslow. Jag freakar om jag inte vet när jag får äta eller kissa.

Givetvis var jag med de andra dagarna också, och det kändes mycket bättre när jag visste att jag skulle räkna med tretimmarspass utan rast. Sen kan man fundera över om det verkligen är rätt sätt.


Andra och tredje dagen inleddes med meditation. 5 minuters hummande, 15 minuter med två olika armrörelser och 5 minuter i tystnad. Jag har tänkt att meditation är plingplong, men efter att jag verkligen försökt ta in och förstå det i helgen så har jag ändrat mig en aning.

Hum och flum är inte min grej, men att sitta i tystnad och bara lyssna på tankarna som passerar är det. Det är ofta det jag gör när jag simmar. När jag ligger utslängd på golvet hemma ibland. När jag går i skogen. Meditation kan helt enkelt se olika ut, jag har bara inte fattat det.

Efter meditationen var det yogaklass. Den blev tuffare och längre för varje dag, och vår yogafröken Sandra envisades med att prata nästan bara sanskrit. Tadasana. Urdhva Hastasana. Uttanasana. Adho Uttanasana. Chatturanga Dandansana. Urdhva Mukha Svanasana. Adho Mukha Svanasana.

Du fattar problemet?

På eftermiddagarna gick vi igenom de vanligaste positionerna. Assisterade varandra. Bröt ner, byggde upp, petade och förbättrade. Så himla intressant! Varenda muskel, inklusive hjärnan, värkte när jag kom hem! Och då hade vi läxa att göra. Zzznark.


När det inte var klass hade vi massiva block av teori. Yoga är inte en träningsform, det är en livsstil som enligt min tolkning handlar om öppenhet, att hitta livskraft och frid. På många sätt påminner det dock om religion, vilket får mig att vilja vända ryggen till.

Men nu gör jag det här för att lära mig och vidga mina vyer, så jag försöker ta in allt. Sen kan jag själv välja hur jag vill tolka och praktisera min yoga. Det är bara jag som bestämmer i slutändan.


Släpade mig hem när dagarna var slut, hetsåt snabbmat och gjorde läxan. Första dagen skulle vi sätta ihop en egen uppvärmningsvinyasa som vi fick undervisa dag två, tredje dagen skulle vi kunna undervisa klassisk solhälsning samt solhälsning A och B. En hyfsat nervös uppgift med tanke på att jag aldrig ens har pratat för mig själv när jag yogat.

Till nästa gång har vi i uppgift att påbörja vår egen Sadhana, yogapraktisering. Vi ska yoga varje dag i 25 dagar, att gå på klass gills inte, och skriva ner reflektioner från passen. Varje dag ska innehålla meditation, pranayama (andningsteknik), asanas (positioner) och shavasana (avslappning). Men Sadhana kan också vara att läsa och lära yoga tror jag.

Vi ska sitta med och titta på en klass, vi ska assistera en elev och lämna in observationer från dessa båda tillfällen. Vi ska läsa, sammanfatta och reflektera över en bok - The power of now.

Igår var jag överväldigad av alla dessa uppgifter. Supertrött, hungrig och på gränsen till bryt. Idag känns det bättre. Det är ett tillfälle att ta vara på allt det jag har lärt mig under helgen, vilket faktiskt är helt sjukt mycket.

Inga kommentarer: