fredag, september 22, 2017

På gång!

Jä!!! Vilken träningsvecka!

Jag kan sätta en liten check bakom tre intervallpass i bassängen. Det var länge sen jag körde så här tufft. Det var ovant, men jag klarade det med bravur!


I går, torsdag, var jag i Erikdalsbadet och simmade ett långt jävla tröskelpass på 3850 meter. Jag hade lägre intensitet än passet i tisdags, men serien var betydligt längre och tröttheten efteråt var total.

Foto: Mikael Rosén/Human Ambition

Huvudserien såg ut ungefär så här:

8x150m f3 @ 3:20 - snitt 1:46/100m
8x100m f3 pd @ 2:00 - snitt 1:31/100m
8x50m f3 pf @ 1:10 - snitt 1:18/100m

Jag fick feeling under 150:orna. Kanske hittade jag synkningen mellan armtag och höft som Micke alltid tjatar om. Kanske var det något annat. Men jag flöt fram och simmade 2 sekunder snabbare än precis innan, med samma ansträngning. Sen tappade jag det och var tillbaka på samma tider igen.


Idag åkte jag till Vilundabadet för ett bonusintervallpass. När jag skrev ihop huvudserien kändes den löjlig, men jag kan lova att det inte var känslan när jag simmade.

1x200m @ 4:00 (ss 1:44/100m, pd 1:35/100m, f 1:28/100m)
2x100m @ 2:00 (ss 1:40/100m, pd 1:32/100m, f 1:22/100m)
3x50m @ 1:00 (ss 1:37/100m, pd 1:28/100m, f 1:16/100m)
4x25m @ 0:30 (tog inte tiderna, fullt fokus på nästa intervall)

Ingen extra vila mellan distanserna. Körde ovanstående tre varv med 50 löst mellan varje. Andra varvet paddlar och dolme, tredje varvet fenor. Tider för alla tre set inom parentesen.

Jag är så stolt över mig själv. Det är ingen som tvingar mig att köra ett bonuspass. Inte heller att sticka iväg på nästa intervall efter bara knappt 15 sekunders vila när jag inte haft en chans att hinna hämta andan. Det är helt självvalt. Jag hade kunnat ge mig själv mer vila, jag hade kunnat ändra mina starttider när det blev tufft. Men jag gav mig fan på att klara det, och det gjorde jag.

Faktum är att jag älskar dagar som idag. När det är svintufft att köra vidare men kroppen svarar och kämpar. Vill inte ge upp, det finns alltid lite extra kraft att hitta. Så är det inte alltid. Men idag.

När jag plockade på hjälpmedlen fick jag längre vila, men jag blev tröttare och tröttare och flämtade ändå fortfarande när det var dags igen. Ett väldigt bra pass helt enkelt och ytterligare 3000m in på kontot.

1 kommentar:

Ingmarie sa...

Jösses! Slitstarkt!!! Du skulle varvat mig x massor! Heja dig!