söndag, oktober 08, 2017

Sofias simester - dag 1


Så. Jag är alltså på Mallis. Bara jag, liksom. För första gången (i mitt förvisso ännu inte så långa) liv har jag rest utomlands ensam. Jag är jättemodig. För att göra det mindre läskigt valde jag en för mig välkänd plats och ett välkänt hotell. Som trygghetsnarkoman gäller det att gå varsamt fram.


Flygresan gick bra, men transferbussen från Palma tog aslång tid och jag fick se större delen av nordöstra Mallorca på vägen. Mitt hotell, Viva Blue i Platja de Muro, var ett av de sista stoppen.


Det första jag gjorde efter incheckningen var att inhandla livsnödvändigheter - vin och vatten. Sen ringde jag mamma. Det kändes väldigt bra att höra om regn och mörker hemma, när jag stod i ljuset på min balkong i shorts och linne och tittade ut över poolområdet.

Tanken med min resa är inte att det ska vara semester, utan simester. Jag är här för att simma, även om jag förstås räknar med att även hinna få nödvändig dos sol, liggandes utfläkt i horisontalläge vid relaxpoolen. Någon liten utflykt blir det kanske också. Och soluppgångar, promenader och sangria.


Söndagens program såg ut så här. Ett mycket lyckat upplägg. Jag har haft en väldigt bra dag. Fast jag skippade lunchen, pga mätt, pga jättemycket frukost, pga fanns BÅDE pannkakor och Belgiska våfflor och jag åt det.


Morgonens teknikpass på 1600 meter var både intressant och givande. Det kryllar av barnfamiljer här, men träningspoolen verkade inte locka före frukost. Hade den helt för mig själv.

Värre var det under eftermiddagens distanspass, då bassängen agerade kombinerad träningspool för vuxna och plaskdamm för barn. Jag fick i alla fall egen bana utan att behöva bli arg tant.

Simmade väldigt dåligt. Var inte direkt trött men hade en usel känsla. Var otålig, stressad och brottades med kramp i tårna och ena vaden under 2/3 av passet. Dessutom var det sjukt varmt i vattnet. Jag tycker sällan det är ett problem, men jag kände mig sous vide-lagad efter nästan två timmar i blöt.


Resten av dagen låg jag vid relaxpoolen och slumrade. Och läste. Och jobbade. Även chillområdet hade jag helt för mig själv hela förmiddagen. Barnfamiljerna verkar vara lite sega i starten, men inte särskilt kvällströtta. Igår var det nån irriterande barnshow med Bufo and friends som höll på långt efter läggdags! Vafalls!


Den enda nöten jag inte lyckats knäcka än är hur man på ett vettigt sätt smörjer in sig själv med solkräm på ryggen.

Inga kommentarer: