fredag, juni 07, 2019

Tröskelfart mot Vansbrosimningen

Foto: Mikael Rosén

Okej, om vi ska snacka simträning nurå...

Förra veckan tog jag det lite chill för att ladda batterierna och återhämta mig efter den massiva träningsvolymen jag fick ihop på Mallorca. Det är jätteviktigt att vila men ibland är det svårt. Jag känner mig stressad nu att hinna få in de fartpass jag behöver innan Vansbrosimningen, men jag tog ändå en veckas vila med bara ett par kortare, enkla pass.


Jag blir alltid nervös av fartpass och jag hade fjärilar i magen när jag åkte till Vilundabadet i måndags för att återuppta den fokuserade träningen och simma tröskelhundringar.

10x100m ss @2:00
5x100 pd @1:50
5x100m pf @1:40

Det gick helt enligt förväntan, strax under eller runt 1:40, 1:30 och 1:20. Var jättenöjd efteråt. 2800m


I tisdags förmiddag åkte jag till Vasalundshallen för en annan tröskelserie. Ringde innan och fick veta att det var bokat på tre banor men att gruppen inte brukade komma. Så jag chansade. Big.mistake. Jag hann insimmet, sen blev det motionsbanan, uppgivenhet och lite benspark. 1800m

Gjorde ett nytt försök på onsdagen och då gick det bättre. Hade lite ont i en axel som jag tror jag sovit illa på, men det gick helt okej. Simmade inte alls så fort som jag skulle velat, men jag hade en bra känsla och får vara nöjd med det. Totalt 2300m.

4x200m ss @3:50 (ca 3:26)
4x100m medley@2:00 (ca 1:33)
4x50m ss @1:00 (ca 47)
4x25m ss @0:45 (ca 20)


På gårdagens nationaldagspass i Vårby kändes det äntligen som om jag fick lite fart.

I huvudserien, som vi körde fyra varv av, ingick det 4x100m i uthållighetsfart, men jag valde att sikta på tröskelfart. Delade bana med snabba Regine och hetsades till en starttid på 1:50 på hundringarna. Det är nytt, jättekort vila. Men jag klarade det och är SÅ stolt. Simmade på ungefär 1:36-1:37/100m.

Sjukt grymt att simma med duktiga personer så man får chans att utmana sig. De två sista varven tog jag på fenor och fortsatte simma jättesnabbt. Det här ska nog bli bra.

Inga kommentarer: