tisdag, september 09, 2008

Igår var jag verkligen trött

Frågor och svar om kräftfiske i Tidaholm:

Var fiskelyckan god?
Ja, vi fick upp ett hundratal kräftor på lika många burar. Några veckor tidigare hade någon lyckats fiska upp drygt 700 kräftor i samma vatten.

Hur gick det till?
Vi rodde ut i mörkret och la burar som pyntades med äcklig fisk (hade vi varit med i Fear Factor hade vi tvingats äta den). Burarna vittjades sedan en gång direkt på kvällen efter att vi druckit te. Morgonen efter gick vi upp tidigt (förutom att jag försov mig till elva) och plockade upp alla burar. Regnet öste ner.

Kokade ni kräftorna själva?
Ja, de fick tillbringa förmiddagen i ett antal hinkar, där de låg och lät som köttfärs som steker. Under tiden kokade vi upp vatten i ett stort kärl som vi eldade under. Sen dog kräftorna.

Hur var kräftskivan?
Mycket trevlig! Jag höll mig borta från spriten. Kräftorna var goda men vissa hade något som såg ut som en binnikemask i magen. Lite googlande visade dock att det var en helt ofarlig sädesledare. Men ändå äcklig.

Hur gick det med Elsa?
Hon var jätteduktig. Var med och hjälpte till hela tiden. Trött som en björn om vintern när vi kom hem.

Inga kommentarer: