lördag, maj 05, 2018

Sofia goes Mallorca, vecka 1


Jaha, nu ligger jag här solokvist på mitt nya hotell och käkar godis. Eller... det gör jag inte. Bilden är från en annan dag, men jag orkade inte ta en ny. Jag sitter i soffan och dricker te. Sådeså.

Min vecka med Team Snabbare på Zafiro Tropic i Port D'Alcudia är över och det är med väldigt blandade känslor jag installerar mig i mitt nya rum på Viva Blue där jag ska bo kommande två veckor. Lika delar skönt som tråkigt att vara själv. Men vi får väl ta det från början.


Det första som hände när jag skulle checka in på Zafiro Tropic förra fredagen var att de frågade mig om jag, pga anledning, kunde tänka mig att först bo en natt på deras 5-stjärniga hotell Zafiro Palace beläget i närheten. Jag som avskyr spontanitet och osäkerhet svarade givetvis ja direkt.


Belöningen lät inte vänta på sig. Takterass med egen jacuzzi, man tackar. Dessutom blev jag uppgraderad även på Zafiro Tropic när jag kom tillbaka dit. Åt middag med Marika, Pål och Mattias på fredagskvällen och skrattade mer än jag gjort på väldigt länge. Det var en riktigt bra kväll.


Hann dessutom med att provsimma hotellets träningspool. Den var fin och hade bra temperatur men jag saknade linjer på botten. Vändningarna var svåra.


Sedan började Team Snabbares triathlonläger med massor av bekanta ansikten. Helvete vilken trevlig vecka det har varit! Underbara människor! Jag har mått så rekordbra att jag helt har glömt bort att göra min Jedi mind-training (som att glömma ta sin medicin pga är frisk).


Under veckan har jag coachat ett antal simpass tillsammans med Ulf (och några själv), vilket har varit väldigt inspirerande. Jag har också fått lära känna ett flertal entusiastiska simmare och på kort tid sett dem utvecklas. Har fått så otroligt mycket komplimanger efter passen att jag blivit alldeles rörd!!!


Jag har fått tonvis med yogainspiration från Marika främst, men också lite från Johan. Jag har fått möjlighet att hålla ett pass igen, för första gången på väldigt länge. Jag har så mycket att jobba vidare med nu! Jätteroligt!


Jag lämnade min nygamla komfortzon och var med på löpteknik med Mattias på stranden en morgon. Bara tanken på att springa i grupp just nu ger mig en otäck smak i munnen, och därför är jag väldigt stolt över att jag faktiskt tog mig iväg och genomförde passet. Och tänka sig, det gick bra!


Förutom löpteknikpasset har jag sprungit tre gånger på egen hand, bland annat ett "långpass" på totalt 40 minuter löpning. Det var inte bara världsårsbästa i tid och distans, utan även i känsla. En annan av turerna var en lugn och mysig jogg med pappan längs stranden. Jo, pappa är också här. Han har briljerat i veckan.



En dag gick jag och Marika till marknaden i Alcudia på shoppingtur. En annan dag gick vi på berget och käkade lurre på toppen. Det var synnerligen blåsigt men väldigt vackert. Mitt mål har varit att lära känna Alcudia lite bättre och det har jag verkligen gjort!


Det blev också öppet vattenpremiär för i år. Jag undviker helst saltvatten eftersom jag blir så illamående när jag simmar i det, men dagen till ära var vattnet alldeles stilla och det föll ett lätt regn. Det visade sig vara perfekta förutsättningar. Simmade 800 m runt den lilla ön D'Alcanada med så otroligt fin känsla! Älskar min våtdräkt! Älskar att simma öppet vatten! Kände inte ett dugg illamående och längtar efter att göra om det. Här eller hemma.


Vädret har verkligen inte visat sig från sin bästa sida men det har ändå funnits lite tid att ligga vid poolen och njuta. Det känns dock länge sen nu efter två dagar av strilande regn.


Men nu har jag alltså checkat in på mitt nya hotell, Viva Blue i Platja de Muro. Marika körde mig hit och stoppade om mig. Kändes tryggt! Nu har jag lagt lite tid på att packa upp och komma i ordning.



Jag har fått en jättefin lägenhet, alltså ytterligare en upgrade (från ett vanligt dubbelrum). Love it! Här kommer jag att trivas som fisken. Kommande två veckor blir det fokus på simträning i bassäng. Jag har bokat bana i träningspoolen redan kl. 7 i morgon bitti, redo att dra igång Sofias Simester, säsong 2.

Känns skönt att veta att om (när) jag får lappsjuka så är mina vänner inte särskilt långt bort. Lite drygt 4 km. Jag kommer nog släntra över till dem både nu och då. Jag är så oerhört tacksam för veckan som varit. Fina människor! Jag mår väldigt, väldigt bra för tillfället.

Inga kommentarer: