tisdag, juli 16, 2019

Sofia i utlandet #1


Nu har jag varit utrikes en vecka. Det känns som betydligt längre tid, och det var förmodligen det som var anledningen till att jag redan härom dagen kände panik över att snart behöva åka hem.

Jag behöver inte åka hem snart. Men om jag skulle göra det så skulle det vara för att hämta några saker jag saknar:

- hund
- högtalare
- simsnorkel
- några specifika klädesplagg
- fotfil
- en större ryggsäck


Jag har ju varit här många gånger förut, men mitt mindset är annorlunda den här gången. Därför känns allt nytt. En sak jag definitivt inte är van vid är att jag måste ägna en kvart varje morgon åt att smörja in mig. Den här solskyddsmoussen från Evy är visserligen toppen, men det känns som att smeta in grädde över hela kroppen. Ändå en bra start, för sen sitter den kvar. Grym solkräm.


Det andra jag inte är van vid är att om vattnet man köpt hem tar slut så finns det inget vatten att dricka. Och det är ju tråkigt när det är sen kväll, man är jättetörstig och inte känner att Sangria eller Pepsi Max är önskvärda alternativ.

Jag är orimligt stolt över att ha lyckats tvätta i en främmande tvättmaskin. Det jag gör just nu känns kanske lite som saker jag borde gjort när jag var 20 år, inte det dubbla. Men jag frågade min mamma om jag var för gammal för att rymma utomlands och göra något nytt av livet och hon sa att jag inte var det. Utan att även folk som är mycket äldre än jag gör sånt. Det kändes bra.


En anledning till att jag tycker så mycket om den här platsen, förutom alla fina minnen jag har sedan tidigare, är att den påminner om Gotland. Knotiga tallar och långa stränder inramade av berg i fjärran. Fast med mycket bättre klimat. På Gotland fryser man ju röven av sig ca 362 dagar om året. Här vet jag inte hur många dagar man gör det men det är betydligt färre.


Igår blev jag ännu mer förälskad i Alcudia och möjligen lite generad också. Kändes pinsamt att inse hur lite jag egentligen sett. Vek av från huvudgatan och hamnade plötsligt i en annan av mina favoritstäder... Amsterdam! Hej hej! Kanaler och caféer. En liten sjö. Jag blev fullständigt upprymd! Så fint!!!

Jag har fått låna en cykel och på agendan de närmsta dagarna står att utforska det här området mer.

Inga kommentarer: