söndag, maj 14, 2017

Tri-Mallorca, dagarna går

Att vara på träningsläger och vara begränsad till simning och yoga är inte optimalt, även om det inte är anmärkningsvärt smärtsamt att ligga vid poolen om dagarna. Önskar jag kunde göra mer.


När simningen inte går bra är det jävlig frustrerande. Jag har problem med min fart 4/sprint-simning. Det går inte tillräckligt snabbt enligt mig själv. Jag tycker att jag borde kunna simma fortare.

Om jag kan simma 6x50m fart 3 med start 1:10 på 46 sekunder så borde jag kunna klämma 3x50m fart 4 med start 2:00 snabbare än 43 sekunder.



Så jag bad ställföreträdande simfröken Ulf Hausmann om synpunkter och baserat på klippet ovan gav han mig följande lista:

1. Fingrarna mera ihop ju längre bak du kommer.

2. Simma mer med axlarna, högre upp med axlarna under återföring - lite platt nu. Då kopplar du på ryggen, latsen.

3. Avslut lite mer inåt (underarmen mer diagonalt i slutet av draget), då roterar du mer och får med dig mer fart och acceleration av armtaget (acceleration ger fart).

4. Håll handflatan bakåtriktad så länge som möjligt (troligtvis, ser inte exakt).


Efter att jag utan framgång försökt förbättra det här ville jag lägga av. Simning kan dra åt helvete. Blir less av att träna så sjukt mycket när jag inte får den utdelning jag tycker att jag förtjänar. Men det kanske kommer.

Nu har jag haft en vilodag och imorgon gör jag ett nytt försök. Sen är resan slut för den här gången.


Igår var det festmiddag inne i gamla Alcudia. Serveringen drog ut på tiden men maten var väldigt god och alla som hade kört Ironman Mallorca 70.3 kämpade tappert och höll humöret uppe. Hjältar! Det var sjukt varmt igår under loppet. Idag var det många som åkte hem.


Några av oss som var kvar åkte, efter en stunds funderande, till en strand vid Mal Pas, åt lunch och solade. Soft dag. Skönt att ta det lite lugnt och att lämna relaxpoolen och hotellet en stund.

Lunch på strandbodegan. Moi, Marika, Pål, Åsa och Hellen.

Avspänt strandhäng.

Fint.

Inga kommentarer: