lördag, februari 10, 2007

Göteborg

Låt mig recensera deltävling två i melodifestivalen.

1. Regina Lund - Rainbow Star
Jag är rädd för Regina Lund. När kameran zoomar in på henne i sista tonen vill jag springa och gömma mig. Låten är tam, kommer aldrig igång.

2. Marie Lindberg - Trying to Recall
Den här typen av låtar går hem hos mig direkt. Singer/songwriter-stilen, lite lagom deppigt. Kommer definitivt hamna på min playlist, men inte i final i den här tävlingen.

3. Jimmy Jansson - Amanda
Har en klar plats på nästa Adam&Eva's Skoldisco. Inte i närheten av mig.

4. Cosmo4 - What's your name
Har vi inte hört den här förut? Minst en gång i varje festival? Ändå kan jag inte minnas hur den gick. Helt intetsägande.

5. Lustans Lakejer - Allt vi en gång trodde på
Jag vet inte riktigt... det lät inte så bra helt enkelt. Och vad gjorde Dan Bäckman i bakgrunden på gitarr? Förutom att spela gitarr...?

6. Jessica Andersson - Kom
Ingen vinnare. Kan inte bestämma mig för om jag tycker att den var okej eller om den var för ointressant och händelselös. Men jag tycker att hon är en duktig sångerska.

7. Svante Thuresson & Anne-Lie Rydé - Första gången
När Svante tittar på Anne-Lie så tänkter jag snuskgubbe. Fast egentligen verkar han sympatisk. Han var med i melodifestivalen första gången på 60-talet och då kanske den här låten skulle varit modern. Trummilumma på kastrullen, var det han?

8. The Ark - The worrying kind
Ola Salo. Kvinna eller man? Man eller kvinna? Jag gillade inte fjädrarna och jag gillade inte prylen han hade på bröstet, men jag måste hålla med alla tidningsrecensenter om att det här är den bästa låten. Det är en "riktig låt". Dessutom är det trevligt att inte bara kvinnorna är lättklädda i den här tävlingen. Fast... Kvinna eller man? Man eller kvinna?

Bäst hittills är Linda Bengtzing och Markoolios - Värsta Schlagern. Den är grym. Så ska en schlager vara.

Update kl. 21:33: Jag älskar att ha fel. Låt nr 2 gick till final. Heja!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du hade väldigt rätt i din analys av låtarna. Vi hejade oxå på the Ark och Marie. Men nästa lördag säger jag bara MAaaaagnus.....
Kramar från Gotland Isabella och Malin