onsdag, oktober 22, 2008

Morgonprogram på radio

Morgonprogrammen på radio ger mig kalla kårar. Varje ny show jag lyssnar på får mig att vilja kräkas, men det läskiga är att efter några gångers lyssnade så går det över. Extra obehagligt blir det eftersom tiden jag vänjer mig på är begränsad till högst 15 min per dag, på vägen till jobbet. Förvisso under många dagar, men ändå.

"Äntligen morgon med Adam och Gry" - Mix Megapol
Adam och Gry är sjuka i huvudet men faktiskt ett programledarpar som jag vant mig vid. Jag vill inte längre kräkas och jag skrattar ibland, mest för att det ofta känns som om de bara sitter i studion och flamsar helt omedvetna om att de är i sändning. Tyvärr en jävla massa snack och lite disco.

"Rix Morgonzoo med Titti, Roger och Gert" - RIX FM
Hysterisk kräkvarning i början, men nu närmar vi oss något som liknar vänskap. Jag stör mig på deras sätt att prata och jag stör mig på signaturen till "Hissa och dissa" (som jag alltid tajmar perfekt), men ibland säger de faktiskt en och annan bra sak. Jag vet inte varför vi håller på att bli vänner. Kanske för att de spelar musik ibland och för att de har Fredrik Birging som nyhetsuppläsare.

"Star morgon med Härtan och Fahlén" - STAR FM
Redan namnet på morgonshowen får mig att hulka kraftigt. Jag kan inte ens ge dem en chans. Jag vill, men det går inte. Förut spelades bara musik på morgonen. Utan program. Snälla Star, återgå till det!

"Morgonrock med Ina och Ian" - 106,7 Rockklassiker
De är så tuffa. Det är så mycket supa, baksmälla och Rock n´roll att man känner sig en smula tråkig. Men ändå ger de ett stabilt intryck, och jag gillar Ian Hauglands stämma. Dock är jag inte alltid redo för rock på morgonkvisten.

"Morgon med Jonas och Lillemor" - Vinyl 107
Tack gud för att detta inte är min Jonas. Jag har inte fått klart för mig vilken relation de båda har i showen, men det är mycket snack på Jonas och Lillemor framstår som någon slags efterbliven sidekick. Musiken är så där och dyker inte helt oväntat upp alldeles för sällan.

Och så lite allmänt skit:
När Adam & Gry hade semester i somras ledde Katrin Zytomierska och Rasmus "Raz" Lindwall (han måste heta hela namnet, annars vet ingen vem han är) morgonshowen och det var nog bland det sämsta jag har hört. Jag var helt omåttligt fascinerad över hur någon kunde släppa in framför allt Katrin i en studio, och dessutom ge henne en mikrofon. I mina ögon framstod hon som helt rubbad, så cirkusen kring henne och Idol förvånar mig inte det minsta. Även om hennes uttalande där var ganska oförargligt.

En annan dålig show som jag inte längre klarar att lyssna på är den på Lugna Favoriter. Vet inte vilka som har den nu, men förut var det Malin Berghagen (som alltid var försenad) och Christian Hedlund. Det var så mycket kärlek, så djupa diskussioner, så vänligt och fint att alla åksjukepåsar i bilen tog slut. Jag vårdas fortfarande för de psykiska skador programmet gav mig. Sluta gulla och börja spela musik!

Orkade du läsa allt det här?

2 kommentarer:

u1hcnulf sa...

Nej.

Anonym sa...

"Orkade du läsa allt det här?"
Japp - kul att du skriver lite längre.

Synd att du missade (läs dissade) morgonpasset i P3.

/Fredde