torsdag, januari 08, 2009

Gränsöverträdande

Idag åkte vi över till riktiga Kina. Hongkong var en brittisk koloni fram till 1997 och hör sedan dess åter till Kina, men mycket brittiska influenser finns fortfarande kvar. Och priserna i Hongkong ligger högre än i Kina-kina.

Så vi åkte över till Shenzhen som låg precis på andra sidan "gränsen". För att komma in där behövde vi köpa ett Visum, vilket kostade 180 kr och administrerades på ett litet skumt kontor vid tågstationen.

Shoppingen var hysterisk. Det var som en stor labyrint i åtta våningar med butiker överallt. Alla butiker var lika varandra och det såldes handväskor, klockor, lite teknikprylar, tröjor, DVD's och tjänster. Vart vi än gick så var det folk som drog i oss och försökte få oss att gå in i just deras butik. Det var helt skrämmande. "Missy, missy! Copy handbag, copy watch?" Köpte en väska, skor och några t-shirts. Hade dessutom en liten självutnämnd personal shopper med oss som tog oss till butiker med sånt vi var intresserade av. Priserna låg betydligt lägre än i Hongkong och dessutom var allt prutbart. Priset för min väska var t ex ursprungligen $380 men jag fick den för $100.

Åt lunch på en restaurang där engelska inte var ett alternativ, och bortsett från att vi inte lyckades beställa in vatten på flaska och istället bytte ut välkomst teet mot varmt vatten så gick det bra. Maten var god.

På tillbaka vägen höll jag på att fastna i ingenmansland mellan Kina och Kina. Fick problem vid passkontrollen (igen) då de inte tyckte att jag var lik mig själv. Larmet gick i kontrollbåset och tre vakter kom galopperande för att jämföra min bild med mig. Till slut gick det dock bra. Måste skaffa nytt pass.

Vilade lite på hotellet innan vi gick ut på Temple Street Night Market. Det var lugnare än shoppingen i Shenzhen men lika mycket skräp. Köpte lite småsaker och sen blev vi spådda av en fortuneteller. När jag hittat lappen där jag skrev ner vad han sa så ska jag berätta om det. Det såg i alla fall bra ut.

Inga kommentarer: