onsdag, juni 13, 2012

Succémiddag - Soffan bjussar på recept


Min middag igår blev succé! Eftersom jag och JG planerar att gifta oss snart (hoppas jag, planeringen riskerar att leda till skilsmässa redan innan bröllopet) vill jag vara i så fin form att jag senare alltid kommer titta tillbaka med längtande ögon på min klänning och tänka "ååååh.... vad fit jag var då". Och fit blir man av fisk, det är sen gammalt.

Så jag rotade fram ett grymt bra fiskrecept som jag lagade igår. Bjussar på det här:

4 portioner

Sås:
2 msk hackad gul lök
finrivet skal av 1 apelsin
saft från en apelsin
1 dl vitt vin
½ tsk vitvinsvinäger
½ grönsaksbuljongtärning
1 dl grädde
1 finhackad klyfta vitlök
salt och peppar

Fräs lök och apelsinskal i smör några minuter utan att det tar färg. Häll på övriga ingredienser och sjud tills såsen är reducerad till ungefär hälften. Häll på grädde och sjud några minuter till. Smaksätt med vitlök, salt och peppar.

Fisk:
400 g fryst torskfile
pressad citron
salt och peppar

Skär fisken i ca 2 cm breda skivor. Droppa över pressad citron, salta och peppra och stek försiktigt i stekpanna några minuter.

Häll såsen över fisken och serveras med kokt potatis och en sallad. Dekorera med fileade apelsinklyftor.

Inga kommentarer: