onsdag, april 04, 2007

Illustrerad intelligens

Igår hos doktorn läste jag om Placebo-effekten i Illustrerad Vetenskap. Fascinerande. Det man har kommit fram till är att om vi tror att vi får ett läkemedel så kan kroppen reagera precis som om vi faktiskt fått det, trots att det i själva verket var ett sockerpiller. Speciellt fungerar det här på läkemedel som vi tidigare har goda erfarenheter av. Vissa tabletter innehåller hjälpämnen som kroppen inte själv kan producera, och givetvis har de inte samma effekt, men kroppen reagerar ändå som om dessa hjälpämnen finns. Asballt.

Dessutom läste jag att gråvalen är det djur som är mest angripet av parasiter. Havstulpaner (tror jag) borrar sig in i den stackars valen, som ibland kan släpa runt på mellan 100-200 kg parasiter. Helt galet! Så nu har jag börjat prenumerera på tidningen.

När jag tecknade min premumeration passade jag på att göra ett IQ-test på websidan. Det var kul, och visade att jag inte får någon biljett till Mensa, men också att jag inte är något rikspucko. Skönt, för jag var lite orolig ett tag. Jag hamnade på 120, vilket som bilden nedanför visar, i alla fall är en bit över medel. Starkast var jag på minnesdelen, medan min svaghet inte helt otippat var matematik. Givetvis känner jag mig nöjd och lite stolt över mitt resultat, för annars hade jag aldrig publicerat det här! :-)





Frågan är nu hur många som kommer att gå in på Illustrerad Vetenskaps websida och själva göra testet för att bekräfta att de är smartare än mig?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick 118. "Förmåga till verbalt tänkande" är min styrka.
Min styrka ska ju vara matte..suck..

u1hcnulf sa...

Jag blev lite bitter. Har torskat 4 poäng sen sist och hamnade på 128. Jag som var så nöjd med att vara mensamaterial. Skitliv. =)

Roger sa...

jag vill inte vara sån... men jag fick 121... Lite smartare än dig helt enkelt =)

Sofia sa...

Roger Ström, min dröm! Du måste ha fuskat.

Jag och Anders (mensa) trodde inte du skulle klara 100. ;)

u1hcnulf sa...

Vafan, bråka inte med min kille! Han är skitsmart. Och snygg! Och så städar han bra. Jajamänsan.