onsdag, mars 16, 2011

Rätt bensin i bilen

Det här med att äta rätt, det är en hel vetenskap. Och med "facit" i hand är det fantastiskt att vi människor lever. Åtminstone om man ser till vad vi borde äta och hur det ser ut i verkligheten. Jag var som sagt på kostrådgivning igår och fick lära mig många bra saker om hur saker och ting fungerar.

Ett tag kände jag mig lite nedslagen och tänkte att jag aldrig kommer lyckas plocka ihop en enda bra måltid, tills jag insåg att det egentligen bara handlar om små justeringar av hur jag redan äter.

Mental notes:
  • Jag äter för lite. Framför allt för lite kolhydrater och (bra) fett
  • Mornar när jag inte tränar ska jag äta långsamma kolhydrater och mer fett (t ex avokado)
  • När jag ska träna nära inpå frukosten ska jag undvika fett och sikta på snabba kolhydrater
  • Världen går inte under bara för att jag börjar variera mina frukostar en smula
  • Efter ett långpass ska jag sikta på snabb energi i flytande form, t ex juice eller drickyoghurt, speciellt om jag har svårt att få i mig något annat.
  • Juice innehåller mycket kolhydrater (som jag ju får för lite) och är bra att komplettera måltiderna med
  • Om jag blir godissugen en dag när jag ätit bra beror det sannolikt på att jag ätit mindre bra en till två dagar tidigare
  • Enligt samma koncept som ovan - energin jag använder under långpassen kommer främst från (fredagens- och) lördagens måltider
  • Jag ska variera måltider och livsmedel så mycket som möjligt
  • Att äta korrekt 5 av 7 dagar är en bra start
  • Griskött innehåller dåligt fett
  • Gurka och tomat är inte godkända som grönsaker, åtminstone inte varje dag. Bättre är mer seriösa saker som broccoli och olika typer av kål.
  • Pasta, potatis och ris kan gärna varieras med mathavre, bulgur, matvete och couscous. Fullkornsvarianterna är bättre att välja.
  • Att äta bra efter träningen gör att kroppen återhämtar sig bättre och jag blir redo för ett nytt pass snabbare.
  • Jag ska försöka äta mera fisk, minst två dagar i veckan, eftersom fisk innehåller bra fett.
  • Det är okej att dricka lightläsk, men i så fall ska det vara till maten när kroppen samtidigt får riktigt socker att ta hand om. Inte bara lurigt sötningsmedel.
  • Godis har inget med mat att göra. Man kan äta bra men unna sig godis en dag. Det påverkar bara blodsockret.
Så var det med det. Det här var i alla fall ett urval av det jag snappade upp igår. Kanske missuppfattade jag något, kanske inte. En hel del att tänka på hur som helst. Kan kännas lite futtigt att bry sig om sånt här när kärnkraftverken i Japan håller på att gå åt helvete, men hey... man får påverka det man kan. Jag kan inte rädda världen men jag kan ge mig själv bättre förutsättningar. Alltid något.

Men som jag en gång hörde en äldre, lätt överviktig man säga till sina vänner på ett fik:
 - "Livet är mer än bara fullkorn."

4 kommentarer:

annastei sa...

Hm, var den här kostrådgivningen före, efter eller samtidigt som våffelpartyt?

Sofia sa...

Haha... direkt efter. Förstås!

Katarina sa...

Livet är mer än bara fullkorn! Den var bra tycker jag. Livet består tex också av marsipanägg och påskpyssel fastän det tydligen inte är påsk förrän i slutet av april.

Sofia sa...

Låter som att barn är en tillgång i det här fallet. Jag skulle gärna ha ett påskägg att mumsa på nu! :)