torsdag, november 02, 2006

Expedition överlevnad för två

Jag och min bil har klarat vår hittills svåraste utmaning: Snökaos utan vinterdäck och bensin. Det går under rubriken "Korkade saker att göra". Jag är glad att vi lever!

I första rondellen var jag chanslös i svängen, i 20 km/h. Lyckades dock få näsan i rätt riktning så jag kunde fortsätta. Ute på Bergshamraleden svarade bilen obehagligt dåligt på gasen, men hämtade sig igen. Upp till korsningen vid OKQ8 i Bergshamra tog vi oss. Där sa bilen att det fick vara nog, mitt i den hala korsningen. Jag sa "snälla" och "kom igen!" och bilen gick med på det så vi kom bort från korsningen. När vi skulle svänga in till OK sa den nej igen. Och dessutom gled vi. Återigen bad jag med min snällaste röst att den skulle rulla lite till och det gjorde den. Vi kom fram till pumpen!!

En skvätt bensin och ohyggliga mängder låsolja på min framdörr (som hade totalfryst) senare, kunde vi fortsätta. Resten av resan gick förhållandevis smärtfritt och en påfylld bensintank är inte att förakta. Nästa problem blir hur jag ska ta mig hem...

Inga kommentarer: