söndag, mars 08, 2009

Det nyttigaste jag har gjort i lydnadsträningsväg

Igår var jag och Elsa på tävlingsträning i på brukshundsklubben i Kista. Det var upplagt för att var så likt en tävling som möjligt och jag försökte ha inställningen att det var en riktig tävling. Dock fick man göra om moment som hunden misslyckades med samt belöna under programmtes gång.

Elsas uppladdning var kanske inte den bästa. Hon kräktes två gånger under natten och andra gången fick hon upp en liten benbit. På morgonen var hon precis som vanligt så jag bestämde att vi skulle ställa upp i "tävlingen" ändå.

Maxpoäng för Lydnadsklass I är 200 poäng. Beroende på hur många poäng man får kan man bli tilldelad 1:a, 2:a, 3:e eller 0 pris. 0 pris får man om man inte ens kommer upp i 100 poäng. Det var ingen poängbedömning på träningstävlingen, men jag räknade i efterhand ut att vi skulle hamnat på drygt 85-90 poäng. Så bra gick det för oss.

Platsliggning: Hundarna läggs med 5 m mellanrum, förarna ställer sig 20 m framför hundarna som ska ligga kvar, stilla i 2 min. Efter ungefär 1 min satte sig Elsa upp och jag fick avbryta.

Tandvisning: Ett av våra sämre moment. Tävlingsledaren ska titta på hundens tänder medan hunden sitter vid förarens sida. Elsa som inte gillar detta skötte sig ypperligt. Full poäng!

Linförighet: Hunden ska gå fot och i programmet ingår diverse svängar, halter och helomvändningar. Eftersom ordinarie planen var hal som en skridskobana var vi på en liten specialgräsplätt med kort gräs på ena delen och ängsgräs på andra. Under den del av fotgåendet som hamnade på ängen fick jag i prinicp dra fram Elsa. I övrigt gick det väldigt bra.

Läggande under gång: Hunden ska gå fot och på kommando lägga sig snabbt ner medan föraren fortsätter gå. Föraren stannar sedan efter 10 m och återvänder till hunden. Trots säkert fyra försök fick jag inte Elsa att lägga sig överhuvudtaget.

Inkallning: Hunden lämnas sittande och föraren stannar ca 20 m från hunden och kallar in den. Här reste sig Elsa vid första försöket att lämna henne. Andra gången satt hon kvar och kom när jag ropade, men det var inte alls med det tempo jag vill ha. Travade sista metern mot mig.

Ställande under gång: Som Läggande under gång fast hunden ska stå istället för ligga. Elsa tog något steg efter mitt kommando och satte sig när jag ställde mig bredvid henne, innan jag hann säga sitt.

Apportering: Hunden ska på förarens kommando gripa en träapport och hålla den i 5 sek. På förarens kommande släpper hunden apporten. Det här har vi varit lite dåliga på att träna på, men till min förvåning så klarade Elsa just det här momentet. Hon fick inte världens bästa grepp om apporten och hon "höll på" lite och rörde huvudet, men hon tuggade inte på apporten.

Hopp över hinder: Hunden lämnas sittande framför hindret, föraren går till andra sidan och kallar sedan in hunden. Det här är Elsas absolut bästa gren. Hon älskar att hoppa och jag kan skicka henne över hindret på säkert 50 meters håll. Alltså gick det inte så bra. Hon sprang runt hindret två gånger innan vi fick ett lyckat försök.

På det hela taget är jag, trots det dåliga resultatet, nöjd med dagen. Det var helt fantastiskt nyttig träning och jag inser nu hur mycket vi har kvar att göra.

Det märktes att Elsa blev störd av tävlingsledarens kommandon och av alla människor som stod som publik runtomkring. Hon var lite loj redan när vi gick in på plan, kanske beroende på nattens bravader, och det märktes mot slutet av programmet att hon blev väldigt trött av att koncentrera sig så länge. Dessutom var jag helt beroende av att belöna henne under programmets gång för att hon skulle orka fokusera.

Vi måste dessutom träna på övergången mellan momenten för där kände jag också att jag tappade henne. Måste hitta ett sätt att belöna utan godis, som får henne att fokusera på mig så att vi direkt kan gå vidare till nästa moment utan att hon svävar iväg.

Inga kommentarer: